keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

#IGTravelThursday: Christmas in Cuba 2008

Instagramiani (@lurabella) seuraavat osaavatkin jo aavistaa tämän postauksen aiheen. Selailin vanhoja matkakuvia ja törmäsin näihin kuviin Kuubasta jotka nostattavat hymyn huulille. Itseasiassa Kuubasta löytyy juttua blogia ennestään, nimittäin pidin blogia jo silloin kun sinne matkustin, mutta ne jutut ovat aika karseita löpinöitä joten ajattelin hieman uusia Kuuba- kertomuksia tämän postauksen muodossa. En kuitenkaan raaski poistaa niitä vanhoja matkakertomuksia blogin arkistoista koska ne jaksaa vieläkin hymyilyttää. Ja hyvinä muistoinahan ne toimii!

Lukukauden 2008-2009 vietin Kanadassa yliopistovaihdossa ja ystäväni/partner in crimen kanssa sitten mietittiin että miten vietettäisiin joulua. Suomeen ei oikein kannattanut vajaaksi kahdeksi viikoksi lentää ja kun lennotkin oli vielä aika kalliita niin suunnaattiin katseemme toisaalle. Siellä päin Kanadaa missä me oltiin vaihdossa (Kingston, Ontario) Kuuba oli kanadalaisille sitä mitä Kanaria suomalaisille. Eli helppo ja aika halpa lomakohde minne saattoi lentää viikoksi paistattelemaan auringossa ja pakenemaan Kanadan talvea. Löydettiin aika hyvä pakettihinta hotellille ja lennoille ja niinpä päätettiin viettää viikko ja samalla myös joulu Kuuban auringon alla. Sanoisin että aika hyvä päätös!

Matka ostettiin siis Varaderoon, joka on suuri turistikohde Kuubassa. Lentokoneesta kun astuttiin ulos myöhään illalla oli taivas tähtiä täynnä ja ilma tuoksui sikareille. Ja aamulla kun herättiin ja käppäiltiin 100 m rannalle löydettiin ehkä maailman upein näkymä. Upea valkoinen hiekkaranta ja upea kirkkaansininen meri. Todettiin että asiat voisi olla huonomminkin.

Jouluaatto vietettiin ehkä hieman perinteistä poikkevalla tavalla. Meidän huone oli ihan uima-altaan vieressä joten herättiin, vedettiin biksut päälle, asettauduttiin aurinkotuoleille ja syötiin Anna's pepperkakkors jotka tuotiin mukanamme. Kyllä nauratti. Tämä oli itseasiassa ensimmäinen joulu pois kotoa perheen luota minulle, mutta koko tilanne oli niin absurdi ettei siinä oikein edes käsittänyt että oli jouluaatto. Päivällä pelattiin rannalla lentopalloa ja illalla lähdettiin uusien reissukavereiden kanssa rantaklubille. Tanssittiin tähtitaivaan alla kuubalaisten rytmien tahtiin ja ilta oli ihan mahtava. Kyllä hymyilytti! Joulupäivänä kävimme paikallisessa kirkossa muiden turistien kanssa jonkin sortin jouluhartauksessa.

Yhtenä päivänä vuokrattiin skootteri ja lähtiin ajelemaan sillä tarkoituksella että nähtäisiin jotain muutakin kuin ihan vain turistialuetta. Onneksi liikenne tuolla päin oli aika hiljaista koska ei huvittanut yhtään joutua törmäyskurssille kenenkään paikallisen kanssa, koska kuulemma kolareiden käsittely ei ole mitään maailman nopeinta toimintaa Kuubassa.  Onnistuttiin kuitenkin olla törmäämättä kehenkään ja löytämään tiemme jopa takaisin hotellille.

Olimme etukäteen päättäneet että yhtenä päivänä on pakko päästä käymään Havannassa, joten menimme edellisenä päivänä paikalliselle bussiasemalle hieman selvittelemään bussien aikataulua (onneksi oli kaveri joka puhui sujuvaa espanjaa). Meille käskettiin tulla seuraavana aamuna takaisin, kyyti kyllä löytyisi. Noh, seuraavana päivänä oltiin takaisin bussiasemalla mutta bussit oli kuulemma täynnä. "Mutta ei hätää", sanoi jonkun tyyppinen "pomo" meille, "minä järjestän kyydin!" Otettiin sitten ns. taksi eli ts. yksi heppu ajoi meidät ja erään saksalaisen pariskunnan Havannaan ja takaisin päiväretkelle. Me ajettiin kaikenlaisia pikkuteitä pitkin koska paikallisten ei periaatteessa pitäisi turisteja ihan tällä tavalla kuskata.

Havanna oli todella mielenkiintoinen kaupunki. Periaatteessa todella ränsistynyt mutta jokapuolella näkyi ihanan värikkäitä taloja ja autoja. Ja ihan kaikkialla näkyi pastellinvärisiä amerikanrautoja ja niistä jokaisesta piti tietysti ottaa kuva. Ne olivat vaan niin suloisia! Suurinosa rakennuksista oli todella rähjääntyneitä ja näyttivät siltä että niitä oli vähintäänkin pommitettu muttei koskaan korjattu. Kuskimme vei meidät illallisella ravintolaan joka oli kuulemma todella hyvä. Tultiin sellaisen rakennuksen eteen että sanoin Annikalle, että tää ei voi olla oikea paikka, tämä talohan on ihan luhistumiskunnossa. Eikä talon seinässä ollut edes mitään kylttiä että siellä sijaitsi ravintola. Sinne kuskimme meidät kuitenkin vei, toiseen kerrokseen. Ja yhtäkkiä todella oltiin todella tunnelmallisessa ja kauniissa ravintolassa joka kuhisi elämää!

Vanha Havanna alueena oli todella kaunista ja siellä kierreltiinkin pitkä tovi. Siellä istui niitä vanhoja papparaisia sikareja tuprutellen ja katukoirat juosta jolkotteli. Vanha Havanna kuuluu myös UNESCON maailmanperintökohteisiin. Onnistuinpa nappaaman tuon allaolevan kuvan värikkäässä mekossa olevasta naisesta, se on edelleen yksi kaikkien aikoijen lempparikuviani mitä matkustukseen tulee. Vanhassa kaupungissa sijaitsi myös markkinat joka taisi olla ainut paikka mistä pystyi ostamaan jotain matkamuistoja. Tietysti pääosin sikarikoteloita ja kauniita koruja. Yritettiin lähettää kortitkin Kuubasta Suomeen mutta ei ne ole vieläkään tullut perille. Ties minne jäänyt jonnekin paikalliseen postitoimistoon lojumaan.

Kuubassa vierailu oli todella mielenkiintoista ja vielä mielenkiintoisemmaksi sen teki että onnistuimme vielä vierailemaan siellä viimeisenä vuonna kun Fidel Castro toimi presidenttinä. Kauppasaarron takia kulutushyödykkeistä oli kova pula ja internetittä olimme luonnollisesti koko viikon. Minun silloinen suomalainen liittymä ei edes toiminut Kuubassa. En tiedä miten ajat ovat muuttuneet siten mutta ainakaan silloin vuonna 2008 eivät kuubalaiset saaneet käyttää internettiä tai ostaa autoja (elleivät ne olleet amerikanrautoja). Silloin he eivät myöskään saaneet matkustaa ulkomaille. Muistan että tuolloin oli puhetta että kun valta vaihtuu, voivat nämä säännökset hieman heltyä, esimerkiksi meille kerrottiin että silloin joulukuussa olivat jotkut paikalliset saaneet ensimmäistä kertaa käyttää ja ostaa kännyköitä. Kuubassa kuitenkin koulutus ja terveydenhuolto ovat ilmaisia ja lääkärit ovat arvostettuja ja hyvin koulutettuja. Olisikin mielenkiintoista vierailla Kuubassa taas joskus tulevaisuudessa ja nähdä ovatko asiat muuttuneet yhtään sitten vuoden 2008.

Meillä oli siis ihan mahtava loma ja vaikka aika turistipaikassa oltiinkin, väitän että kaverin espanjankielen taidot mahdollisti myös sen että pystyttiin kommunikoimaan paikallisten kanssa ja siten oppimaan myös enemmän Kuuban kulttuurista ja tavoista. Onneksi pääsimme myös tekemään päiväretken Havannaan koska se oli ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka. Muistelen edelleen tätä reissu lämmöllä ja niin monta hyvää muistoa on jäänyt mieleen. Erityisesti paikallisten rento elämäntyyli jäi muistoihin - salsaa tanssiittin vaikka kadulla jos sikseen tuli ja sinne minutkin, kankea suomalainen, vedettiin tanssin pyörteisiin. Edelleenkään en osaa tanssia salsaa kuin kuubalainen ja tuskin koskaan tulen osaamaan, se rytmi tulee verestä. Mutta ehkä sitten joskus.....

Tämä blogipostaus on osa Instagram Travel Thursday- tempausta jonka järjestäjinä toimivat KaukokaipuuDestination Unknown ja Running With Wild Horses.

1. Mun vanhemmat kävi Kuubassa marraskuussa 2010 ja silloon siellä näkyi jo jotain kiinalaisiakin autoja :)
    Itsekin haluisin Kuubassa joskus käydä :)

1. Okei, eli ehkä siellä on asiat muuttunut todella sitten mun vierailun! Ja toisaalta en sitä yhtään ihmettelisikään! Toivottavasti pääset Kuubassa käymään, voin kyllä sitä lämpimästi matkakohteena suositella!

2. Oi olen aina halunnut viettää joulun jossain vastaavissa maisemissa Karibialla!! Yleensä saan idean liian aikaisin (tammikuussa) tai liian myöhään (marraskuussa) ja sitten jäämme kotiin jouluksi :P Kuuba olisi kyllä mielenkiintoinen kohde, tosin jostain luin että siellä espanjankieli on ehkä vaikeampaa kuin muualla latinalaisessa amerikassa? Tai tätä pitänee tiedustella sun matkakaverilta :) Ihania kuvia, etenkin tuo skootterikuva! :)

1. Oletan kysymyksen tulleen mulle ;)
      Kuubalaisilla tosiaan on todella vahva aksentti, mikä tekee heidän puheen ymmärtämisen aika haastavaksi. Vertauksena voit kuvitella tumman afroamerikkalaisen puhuvan paksua jenkkienkkua. :) Muistan tolla matkalla, että piti kyllä välillä moneen kertaan pyytää ihmisiä toistamaan jotain juttua, mutta yleensä heitä kyllä ymmärtää ihan hyvin. Enemmän ongelmia tuottaa esim. usean kuubalaisen keskustelun ymmärtäminen, ei niinkään yhden henkilön kanssa keskustelu. Kuten muissakin kielissä, ryhmäkeskustelun seuraaminen on haastavampaa. Mutta siis, espanjaa äidinkielenään puhuvalle on myös haastava ymmärtää kuubalaisia, joten meille varmasti vielä enemmän :)

2. Hahaa, sullepa hyvinkin! Kiitos selvennyksestä! Vaikuttaa että Kuuban espanjassa olisi siis ihan riittävästi haastetta.. Ei siis passaa lähtä sinne kenenkään kanssa, joka on tähän asti ollut vaikuttunut mun kielitaidosta :D

3. Hyvä että sait vastauksen oikealta henkilöltä, mä olin tossa vaiheessa opiskellut yhden kurssin Espanjaa joten mun tietämys aksenteista oli aika heikko :) ja hei, ehkä te vielä jonain päivänä saatte oikeaan aikaan idean ja lähdette jouluksi jonnekin ;)

3. Vanhoista postauksista puheen ollen mun on tehnyt mieli kirjoittaa uudestaan monen monta juttua, en ymmärrä miten tein Ugandastakin vain yhden aivan tyhjänpäiväisen postauksen! Mutta en myöskään ole raaskinut poistaa juttua, vaikka muutamia muita huteja onkin tullut deletoitua kun ne ovat osuneet kohdalle. Viiteen vuoteen noita huteja mahtuu aika monta...

Mutta siis Kuuba, paikka joka vaikuttaa upealta ja ei huonompi kohde jouluksi :) Vaikka itse kyllä yleensä reissaankin valkean joulun perässä jos tarvetta on!

1. Mielelläni lukisin sun blogista muisteloita Ugandasta jos joskus päätät niistä uudelleen kirjoittaa! Ja varmasti moni muukin lukisi niitä mielellään ;) Mä kyllä tykkään kanssa valkoista jouluista ja erityisesti jouluista perheen kesken mutta toi oli kyllä erinomainen vaihtoehto joulu :)

4. Huikeita kuvia! Etenkin tuo profiilikuva kadulla kävelevästä naisesta sekä tietty tuo skootterin peilikuva, ihana fiilis!

1. Kiitos Nella, ne on juuri kanssa mun lempparikuvat näistä, aina tulee hymy huulille kun niitä katsoo :)

5. Voi joulu Kuubassa kuulostaa kyllä aivan mielettömältä! :D tai yleensäkin Kuuba milloin vain tahansa kuulostaa mielettömältä...
    Karibialle olisi kyllä taas päästävä! Tuota Karibian tunnelmaa ei kyllä voita mikään :)

1. Tuo Karibian tunnelma on kyllä kivan leppoisaa, näytti siltä ettei ihmiset turhia stressaille mistään :) Kuubaan voisi kyllä koska tahansa lähteä, harmi että Euroopasta taitaa lennot tuppaa olemaan aika tyyritä...

6. Kivaa kuulla kokemuksistasi Kuubassa. Se on alkanut kyllä kiehtomaan minuakin. Minusta on kivaa palata uudelleen sellaisiin paikkoihin missä on käynyt nuorempana vuosia sitten ja vertailla onko paikka jotenkin muuttunut. Tässä sinun tapauksessa uusi visiitti olisi entistä mielenkiintoisempi Kuuban tilanteen takia.

1. Kiva kuulla että tykkäsit lukea tätä juttua Teea! Totta kyllä tuo, moni paikka näyttäisi ja tuntuisi erilaiselta kun siellä kävisi vuosien jälkeen! Niin mielelläni kyllä menisin takaisin Kuubaan :)

7. Arvelinkin jo tällästä postausta odottaa. Hauska sattuma, nimittäin juuri viime viikolla suunnittelin palaavani Kuuban reissuun blogin puolella. Ehdit ensin! :) Mutta mä en vaan kuollaksenikaan muista tuota kirkkokäyntiä!
    Oli kyllä mahtava reissu, pitäisi ottaa "retake" ja matkustaa sinne uudestaan. Ehkä tällä kertaa puolisoiden kanssa :D

1. Great minds think alike, eks jeh ;) mun puolesta voitaisiin kyllä ottaa tuo heti uudestaan :) ja hei, kerrankin mä muistan jotain mitä sä et muista! Taitaa varmaan olla eka kerta kun näin on käynyt!

8. Mä oon aina haaveillut Kuubasta, Havannasta ja vanhoista autoista. Ihana olisi päästä tuonne reissulle ja nauttimaan Karibiasta ja oppimaan uutta Kuubasta :)

1. Suosittelen kyllä Kuubaa ehdottomasti reissukohteeksi. Varmasti se on paljon muuttunutkin mutta se on kiehtovan erilainen paikka ja todella kaunis! Ja leppoisa elämäntyyli on vain plussaa!

9. Nyt akkia kuubalainen joulu to do -listalle! :) Sopis oikein hyvin, koska takana on jo kaksi trooppista (Thaimaa ja Brasilia) aattoa, kaksi lentokoneessa vietettya ja kaksi argentiinalaista, jotka tietenkin ovat myos kesalla. Vaikka kaikkein eksoottisinta ja aika mahtavaa ois viettaa ensi joulu Suomen pohjoisessa!

1. Haha, no sulla on ainakin ollut erilaisia joulua - kaikki kyllä kuulostaa mahtavilta mutta uskon että noiden joulujen jälkeen olisi kyllä varmasti kiva viettää joulu Suomessa! Ehkä ensi joulu Suomessa ja seuraava Kuuban lämmössä ;)?

10. Ihanaa lukea myös tällaisia reissumuisteloita! Itsekin haluaisin kovasti Kuubaan joskus, mutta kun noita reissukohteita toivelistalla tuntuu riittävän. :)

1. Haha, se taitaa olla ongelma aika monella että kohdelista on loputon! Suosittelen kyllä miettimään Kuubaa, se on kaikinpuolin todella kiva kohde! Tosin niin on moni muukin paikka todella kiva :) vaikeita valintoja!