keskiviikko 24. elokuuta 2016

Ensimmäinen jokisafari Choben kansallispuistossa/Botswana

Olin alkuun kirjoittanut postauksen siten, että olisin käsitellyt meidän koko safariosuuden vain yhdessä postauksessa. Mutta sitten rupesin muokkaamaan niitä satoja kuvia. Meillä on niin paljon ihania eläinkuvia että pakkohan näitä postauksia oli jakaa useampaan osaan. Nyt siis piisaa oikein olan takaa safarikuvia varmaan parin postauksen verran!

Victorian putousten jälkeen matkamme jatkui kohti Botswanaa. Sinne päästiin onneksi ihan vain autokyydillä, tällä kertaa ei tarvinnut lentää kun Choben kansallipuisto sijaitsi kätevästi juuri rajan toisella puolella. Monet matkalaiset tuolla tekevät tälläisiä yhdistelmiä eli Victoria Falls + Chobe ja osa jatkaa sitten vielä Okawangon Deltalle. Me hurautettiin putouksilta raja-asemalle ja siitä eteenpäin meidän safarilodgelle noin reilussa kahdessa tunnissa (sisältäen rajamuodollisuudet joissa ei kyllä nokka kauan tuhissut). Tosin tähän väliin pitäisi ehkä mainita ettemme itse ajaneet tuota väliä vaan meillä oli kyyti järjestettynä.

Saavuimme Sanctuary Chobe Chilweron safarilodgeen puolenpäivän aikaan ja se toimikin seuraavan kahden yön aikana meidän tukikohtana. Chobe Chilwero sijaitsi ihan Choben kansallispuiston rajamailla mikä oli kätevää. Kyseiseltä lodgelta oli myös aivan tajuttoman upeat näkymät suoraan Choben joelle ja siellä käveleviin norsuihin, kuten allaolevasta kuvasta näkee!

Lodgen hyvän sijainnin vuoksi saimme myös nauttia eläinten läsnäolosta myös Lodgen puutarhassa. Lodge-alue oli kyllä aidattu mutta norsut hengaili aidan toisella puolella joka ilta ja kuten manageri pariskunta totesi: "kyllä ne läpi siitä sähköaidasta tulee jos ne niin haluaa". Pumbat oli myös säännöllisiä vierailijoita!

Näitä maisemia ihastelimme myös suoraan lounaspöydästämme heti saapumisemme jälkeen. Hyvään aikaan saavuttiin paikalle kun heti saatiin sapuskaa naamariin! Lounaan jälkeen olikin aika lähteä iltapäivän safarille joka oli tällä kertaa jokisafari - ja vielä ihan meidän ensimmäinen sellainen ikinä!

Ajoimme lyhyen hetken jeepin kyydissä kohti jokea ja pian saavuimmekin omalle veneellemme. Chilwerossa oli aika hiljaista meidän koko siellä olon ajan (mikä oli ihanaa) ja jokisafarille meidän seuraamme liittyikin vain yksi toinen pariskunta Saksasta. Ja mitäs me nähtiin heti ensimmäisenä kun oltiin vaan ehditty lipumaan joelle päin? No tietysti norsuja!

Chobe on erityisen tunnettu alueen suuresta norsupopulaatiosta ja niitä me kyllä nähtiin aivan hurjasti. Norsuja ilmestyi joka nurkan takaa. Oltiin tietysti asiaan kuuluvan innostuneita näistä kahdesta norsusta jotka nähtiin ensimmäisenä mutta kyllä me jaksettiin vielä innostua seuraavanakin päivänä niistä vaikka norsut tuntuivat olevan Chobessa yhtä tavallisia kuin seeprat muissa kansallispuistoissa.

Nämä norsut olivat juuri syömässä ja en muuten tiennyt tätä, mutta norsut putsaavat nämä mutaiset ruohot vedessä ennenkuin he suostuivat syömään niitä. Siinä me sitten katsottiin veneestä käsin kun norsut ensin nostivat ruohot esiin, sitten putsasivat ne kärsänsä avulla ennenkuin ne vihdoin suostuivat laittamaan ne ruohonkorret suuhunsa.

Näimme myös paljon matelijoita. Mies innostui niistä. Minä en. Mies rakastaa kaikki liskoja, krokotiilejä ja sen sellaisia otuksia. Minun mielestä ne on kaikki vähän ällöttäviä. Ja krokotiilit on vaan tylsiä koska joka kerta kun sellainen nähtiin niin ne paistatteli vaan päiväänsä auringossa. Mutta koska miehen ansiosta niiden kuvia on about tuhat meidän muistikortilla, tässä nyt siis yksi kuva krokotiilistä, olkaa hyvä.

Sen sijaan rakastan virtahepoja. On vaikea uskoa että nämä isot lylleröt pystyvät oikeasti liikkumaan niin nopeasti kunhan ne vaan haluavat sitä. Tällä virtahevolla ei tosin ollut kiire minnekään. Se makasi ihan onnellisenä mudassa....

Nousi ylös hetkeksi....

Haukotteli....

Jonka jälkeen se lösähti takaisin mutaan...

Virtahepojen elämä näyttää kyllä aika leppoiselta!

Jatkettiin matkaa ja yhtäkkiä nähtiin kuinka puskien takaa marssi pieni elefanttilauma nauttimaan joen antimista. Nyt olikin siis loistava aika ottaa meidän sundowner-drinkit esiin (Savanna-siideri minulle tietysti!) ja nauttia norsulauman seurasta!

Ihasteltiin norsuja pitkä tovi ja nautittiin drinksuista kunnes alettiin suuntaamaan takaisin kohti rantaa samalla kun aurinko laski horisontissa ja norsut tekivät matkaa takaisin kotiin...Mikä siinä onkin että nämä auringonlaskut ovat niin upeita tuolla päin maailmaa?

Saavuttiin takaisin lodgella hämärän aikaan ja mentiin nauttimaan drinksuista tämän upean näkymän ja nuotion ääreen kunnes oli aika nauttia illallista. Meidän ensimmäinen safaripäivä oli päättynyt!

1. Vastaukset
    1. No älä! Se oli just sen näköinen et "naah, getting up is overrated" :D

2. Ei juku! Tuolla me ollaan lokakuussa! Meidän reissue tosin majoitutaan suurimmaksi osin teltassa, joten vähän erilainen reissue tiedossa siinä mielessä. Ei olla varattu vielä mitään tuollaisia jokiretkiä tms. Pitäisi ehtiä vähän tutustua niihin etukäteen. Minäkin vähän kauhulla odotan niitä matelijoita, mutta voi kyllä norsuja ja hippoja taas enemmän kuin innnoissaan. Ja niin totta, miten nuo auringonlaskut voi olla tuolla noin upeita. Toivottavasti mekin nähdään niitä kauniissa paikoissa. Autolla kun täytyy aina palata leirintäalueelle ennen pimeätä. :)

1. Mistä ihmeestä tuo reissue tupsahti, noh ymmärsit varmasti asian. :D

2. Oih, ihanaa, teillä ei ole enää pitkä aika reissuun! Siitä tulee varmasti ikumuistoista, oletko avannut vielä blogin puolella teidän reittisuunnitelmaa? Olis kiva lukea kanssa minne kaikkialle olette menossa!

Telttailu tuolla on varmasti ikimuistoinen kokemus, olen varma että toi ympäristö vie jalat alla ihan sama missä yöpyy! Olen itseasiassa miettinyt että seuraavat safarit kun tehdään niin olisi kiva tehdä se juuri telttaillen!

Ja ihan varmasti näette upeita auringonlaskuja!

Voi vitsit, mä haluan nyt jo tonne uudestaan :D

3. Mä sitten taas rakastan norsuja! Kenian safarimatka on ehkä yksi oman elämän huikeimmista reissuista ja olipa kiva palata vähän samankaltaisiin tunnelmiin tämän postauksesi kautta :)

1. Norsut ovat kyllä aivan vallattomia ja todella kiehtovia eläimiä seurata! Safarit ovat kyllä niin ikumuistoisia, mä tykkään kanssa aina palata eri safaritunnelmiin blogien kautta, niitä on niin kiva lukea!

4. Jokisafari olisi kyllä ihana päästä joskus kokemaan! Toivoin, että oltaisiin sellaiselle Botswanassa kanssa päästy, mutta veden pinta oli kuulema liian matalalla. Norsuihin ei kyllä kyllästy koskaan ja hipot menee munkin suosikkeihin. Krokot ei. :D

1. Tuohan siis selvästi tarkoittaa sitä että teidän täytyy lähteä pikimmiten uudestaan Afrikkaan kokemaan jokisafari ;)

En usko että kukaan voi kyllästyä norsuihin ikinä, miten ne onkaan niin suloisia?

5. Vaikuttaa kyllä ihan mahtavalta reissulta! Ja kivoja kuviakin olet saanut otettua, varsinkin tuo viidenneksi viimeinen kuva on todella upea! :)

1. Oli kyllä upea reissu, niin haluaisin jo lähteä takaisin :) Ja kiitos paljon, tuolla oli aika helppo ottaa kivoja kuvia kun ympäristö oli niin makee!