keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Päiväretki Arranin saarelle Skotlannissa

Vietettiin viikonloppua miehen kotikaupungissa Skotlannissa ja ehdittiin tehdä vaikka mitä. Olemme jo kahdeksan vuoden ajan puhuneet kuinka meidän pitäisi vierailla Arranin saarella joka on aika lähellä miehen kotikaupunkia ja sinne on helppoa tehdä päiväretki. Nyt vihdoin viime lauantaina saimme aikaiseksi toteutettua tämän retken! Kyllä siinä kestikin ihan tarpeeksi kauan!

Isle of Arran on varmaan Skotlannin saarista helpoimmiten saavutettava, sinne on nimittäin mahdollista tehdä esimerkiksi päiväretki jos pitää majapaikkaa vaikka Glasgowssa. Me otimme lautan Arranille Ardrossanin satamasta ja edestakaiset liput maksavat vaivaiset £7.50. Lauttamatka kestää sellaisen vajaan tunnin ja sekin menee nopeasti kun saa katsella kivoja maisemia ikkunasta tai kannella. Autonkin olisi saanut mukaan 30 punnalla mutta päiväretkellä sitä ei oikein tarvitse. Jos tarkoitus olisi viettää pidempi aika saarella niin auto olisi kyllä varmasti kätevä kapistus ottaa mukaan. Lautan liikennöimisajat kannattaa vaan tarkistaa ajoissa sillä niitä ei ihan joka tunti mene. Lautta saapuu Arrannissa Brodickin kaupunkiin jonka lähiympäristössä jo on aika paljon tekemistä.

Saavuttiin hieman ennen yhtätoista saarelle ja päätimme heti ottaa bussin saaren pohjoisosaan, Lochranzan pieneen kylään koska miehen äiti (inhoan suomenkielen sanaa anoppi, joten anoppi tulee pysymään varmaan aina miehen äitinä!) muisteli että se oli kaunista aluetta. Saarella on peräti kaksi tietä: yksi joka kulkee saaren ympäri ja yksi joka kulkee poikittain. Loogista eikö? Tästä syystä kuitenkin bussejakaan ei mene ihan joka vartti joten otettiin heti bussi pohjoisosaan jossa meillä oli aikaa noin tunti ennenkuin piti ottaa bussi takaisin koska muuten oltaisiin jumitettu sinne seuraavaksi pariksi tunniksi.

Lochranza on pieni kylä joka sijaitsee suloisessa poukamassa. Sieltä löytyy vanhan linnan rauniot ja vakiovieraita kylässä ja sen ympärillä on mm. peurat ja hylkeet. Hylkeitä ei tällä kertaa nähty mutta peurat me näimme etäältä sillä ne laiduntivat vastarannalla olevassa rinteessa. Tunnissa ehdimme hyvin juuri kierrellä hieman ympäriinsä ja ihastella maisemia. Ja koira ehti tietysti pinkoa meressä ja kastella itsensä kokonaan. Tämä oli todella kaunista aluetta kyllä, olen iloinen että otettiin bussi tänne koska alkujaan oltiin mietitty että oltaisiin katseltu nähtävyyksiä vain Brodickin lähettyvillä.

Tunnin jälkeen todella otettiin bussi takaisin kohti Brodickin linnaa. Se on National Trustin hallinnoima ja sijaitsee kävelymatkan päässä itse Brodickin kylästä. Ja voi vitsi se näyttää hienolta lautalta käsin kun saapuu Arranille, nimittäin se sijaitsee rinteessa havupuiden ympäröimänä ja näyttää todella hienolta etäältä. Mutta täytyy sanoa että läheltä katsottuna se ei ole ehkä hienoin skotlantilainen linna mitä olen ikinä nähnyt....Mutta linnaa ympäri hieno puutarha ja saatiin nauttia ihanasta lounaasta linna pihamaalla ennekuin lähdimme kohti seuraavaa kohdetta.

Nimittäin kohti Arran Brewerya, joka on ihan linnan ja ranna vieressä. Tietääkseni siellä pystyy käymään kierroksella olutpanimossa mutta me tyydyttiin vaan maistamaan oluita (tai siis mies tyytyi) ja nauttimaan aivan upeasta päivästä. Pienen juomastopin jälkeen lähdettiin etsimään rantaa joka oltiin nähty linnalta sekä laivalta käsin ja se olikin kätevästi juuri toisella puolella tietä olutpanimosta. Ranta on aivan upea ja näin aurinkoisena päivänä oli vaikea kuvitella olevansa Skotlannissa.

Kaiken kaikkiaan Arran on todella viehättävä pieni saari ja tarjoaa täydellisen läpikattauksen skotlantilaisesta saaresta, sillä sieltä löytyy linna, viskitislaamo, hienot maisemat ja hyvällä tuurilla näkee vielä peuroja! Ja koska sinne on suhteellisen helppo mennä Glasgowsta käsin ihan julkisella liikenteellä, sanoisin että Arrania kannattaa ehdottomasti harkita jollei ole aikaa tutkailla enemmän Skotlannin kauempia saaria!

1. Oi miten ihanan nakoinen paikka! Mua harmittaa vietavasti, etten kaynyt yhdellakaan saarella Skoteissa asuessa. Nyt tekis mieli taalta asti lahtea asiasta tehden saaristolomalle :D

1. Voi ei, harmi ettet päässyt käymään saarilla! En toisaalta minäkään ikinä opiskeluaikoina kovin paljon Skotlannissa matkustellut, lähinnä vaan kaupungeissa. Sun täytyy selvästi palata Skotlantiin kunnon road-tripille!

2. Oi vitsi, Arran oli mun listalla Glasgowssa asuessa ikuisuuden ja enhän mä sinne asti ikinä päässyt :D Nyt oon jo jonkin aikaa pyöritellyt mielessä reissua Skotlantiin, jossa tulisi käytyä edes joissain noista kohteista jonne sen koko neljä vuotta oli menossa..

1. Voi kun harmi :( Toisaalta ymmärrän hyvin, kuten sanoinkin tuossa Annikallekin yllä, ei silloin opiskeluaikoina tullut hirmuisesti kierrettyä Skotlantia muuta kun niitä isompia kaupunkeja!

Sun täytyy nyt siis ehdottomasti lähteä takaisin Skotteihin ;)