tiistai 3. maaliskuuta 2009

Yliopistojen eroja..

Tossa kun eilen puhisin tuosta pilkunviilauksesta esseitä korjatessa, sain siitä myös idean kirjoittaa tämän jutun (ja mä muuten vieläkin puhisen siitä..)

Eli mitä eroja on opiskella Skotlannissa, Iso-Britanniassa ja Kingstonissa,Kanadassa.

- Enemmän töitä. Siis mulla on paljon enemmän kouluhommia täällä kun oli Aberdeenissä. Tosin eron tuo jo se fakta, että viime syksynä otin täällä 5 kurssi (joka on normaalimäärä) ja Aberdeenissä normaalisti tehdään 3 kurssia niiden kahden termin aikana. Täällä oikeesti merkataan osallistuminen tutoriaaleissa ja on välitentit ja esseitä. Aberdeenissä meillä oli kyl tutoriaalit (mut sitä participationia ei merkattu, läsnäolo kylläkin)ja sit yks essee per kurssi ja loppukoe. Täällä tosin on se ero vielä, että alotin espanjan ja kielen parissa on luonnollisesti paljonn töitä.

- Aluksi aattelin että täällä on ehkä paremman tasoinen opetus kun Aberdeenissä. Noh, en ole enää ihan niin varma. Laadullisesti ehkä hieman parempaa joo, mutta kyl Aberdeenissäkin oli hyviä luennoitsija jotka tiesivät asiansa. Täällä noi viime syksyn 3.vuoden kurssien proffat oli tosi hyviä. Nyt esim. mun mielestä toi meidän IPE kurssi on niin ala-arvoinen et ei pahempaa ole. Et tää kohta on vähän so-ja-so..

- Pilkunviilaus :) Sori, oli pakko omistaa oma kohta tälle. Mut se on totta, Aberdeenissa mulla ei koskaan mussutettu et ei saa sisentää, tai pitää sisentää. Tosin siellä annettiin ekan vuoden alkuun mulle käteen joka selkee opas,jossa kerrottiin juuri meidän yliopiston vaatimukset esseen formaattiin. Täällä kaikki haluaa eri asiaa.

-Kilpailuhenkisyys. Musta tuntuu että tuo politiikan laitoksella on kauheeta kilpailua koko ajan opiskelijoiden kesken ja koko ajan pitää saada mielettömiä arvosanoja ja niitä tentataan sitten toisilta. Mun mielestä kilpailuhenkisyys on ihan hyväks jossain asioissa, mutta mä olen kyl sitä mieltä että kyl se työkokemus enemmän kertoo ja takaa sulle hyvän uran kun ne arvosanat. Ja tää ei missään tapaukses tarkota et haluaisin huonoja arvosanoja, haluan hyviä arvosanoja, mutta olen ihan tyytyväinen vaikka ne ei olis sitä 99/100.

- Kurssi valikoima täällä on laajempi vaikka samankokoneinen yliopisto on kyseessä kuin Aberdeen.

- Vielä tiukempi reputtamispolitiikka kuin Aberdeenissä. Aberdeenissä saa kurssin feilata, mut sit pitää käydä elokuus uusinnassa ja sit jos et pääse läpi niin täytyy uusia koko kurssi. Täällä jos feilaat kurssin niin sun täytyy käydä koko vuosi uudestaan ( ja maksaa sen vuoden lukukausimaksut).

Hmm...oliskohan tässä kaikki tällä erää. Nyt ei tule ainakaan enempää mieleen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit!