torstai 23. lokakuuta 2014

Ärsyttävä viikko

Tämä viikko on jotenkin kaikkine tapahtumineen ollut mahdollisimman ärsyttävä. Tosin kaksi "asiakaspalvelu" kokemusta nousi ylitse muiden jotka on saanut savun nousemaan korvista. Olen puhissut, puhkunut ja valittanut mutta ei auta.

Ensimmäisenä tämä juna-insidentti. Kaikkihan tietää että Britit ovat täysin kykenemättömiä handlaamaan mitään julkista liikennettä millään muulla kun täysaurinkoisella säällä. Auta armias jos tässä maassa tulee lunta niin koko elämä seisahtuu. Okei, voin vielä jotenkin ymmärtää pienessä mielessäni että lumen tuleminen hankaloittaa elämää täällä koska kunnon välineitä ja kalustoa sen putsaamiseen ei ole. Noh, tiistaina täällä oli annettu keltainen säävaroitus (punainen on kait maksimi) ja periaatteessa se tarkoitti sadetta ja melkoisen kovaa tuulta. Joo, myönnän, oli se tuuli ja sade aika inhottava ja mietin jopa aamulla että tekisinkö töitä kotoa. Keli oli kuitenkin vain sellainen jota Skotlannissa tuli nähtyä aika usein. Ei siis mun mielestä mitenkään katastrofiaalinen keli. Noh, kaikki junat oli tietysti totaalisen myöhässä iltapäivällä kun lähdin töistä kotiin. Normaalisti juna-matka Coventrystä Birminghamiin kestää 20-25 min, nyt minulla meni siihen 1h 20min.  Otti niin päähän. Syynä oli tietysti sää. Ja taas, voisin olla ymmärtäväisempi tätä tilannetta kohtaan koska sää oli niin poikkeuksellinen, mutta totuus on että mun junat on ihan jokaikinen päivä myöhässä. Välillä vähemmän, välillä niin että missaan yhteyden Birminghamissa ja matkaan turhautuu sairaasti aikaa. Esim. maanantaina yksi junan henkilökunnasta oli 15 minuuttia myöhässä jolloin juna seisoi asemalla. Olin kotona kahdeksan aikaa illalla kun Coventrystä olin lähtenyt jo klo.17.30. 2,5 h meni sitten kotimatkaan, todella mukavaa.

Ota päivittäin siis neljä eri junaa periaatteessa ja nyt riitti. Olen yrittänyt luonnostella valituskirjettä mutta sekin on hankalaa koska käytän kahta eri juna-yhtiötä joka päivä ja kummallekin pitää valittaa erikseen. Täytyy sanoa että hermo on ollut pikkuisen kireällä ja asuntoilmoituksia olen katsonut joka päivä.

Toisekseen meidän tiskikone on nyt ollut yli kuukauden rikki. Meidän asunto on vuokranvälitysfirman kautta jonka takia he lähettävät korjaajan meillä kun jokin ongelma raportoidaan. Raportoimme tiskikoneesta ensimmäisen kerran 16.syyskuuta asuntotarkastajalle. Saimme vahvistuksen ongelmasta ja että joku tulisi korjaamaan sen. Noh, viime viikolla havahduttiin siihen että tästä oli mennyt jo yli kuukausi. Poikaystävä soitti heille uudestaan ja korjaaja sanoi että voisiko poikaystäväni olla tiistaina klo.17.00 kotona jolloin hän tulee korjaamaan sen. Poikaystävä lähti töistä aikaisemmin kotiin mutta korjaajaa ei ikinä kuullut. Minä puolestaan soitin heille viime perjantaina ja valitin todella kohteliaasti mutta hyvin tiukasti asiasta. Tässä kohtaa siitä ensimmäisestä raportoinnista oli kuitenkin mennyt jo melkein 1,5 kk. Juuri soitin heille uudestaan ja puhelimen päässä oleva tyyppi yritti väittää että korjaaja oli JUURI eilen käynyt hakemassa avaimen joten se olisi parasta olla tänään korjattuna kun tulen kotiin. Tai muuten menee kuppi nurin.

pinterest

Jos jotain olen oppinut niin sen, että Briteissä asiakaspalvelijat ovat aina todella ystävällisiä ja myötätuntoisia sun ongelmaa kohtaan mutta se ei todellakaan tarkoita että asioiden korjaamisen eteen tehtäisiin jotain. Mun pinna huonolle asiakaspalvelulle ja toimimattomuudelle on ihan nolla. Välillä niille täytyy olla aivan sairaan tiukka ja suoraan sanoen hieman ärsyttävä ennen kun jotain tapahtuu.  Mun mielestä poikaystävä on välillä ihan liian ystävällinen kun se soittaa ja meillä mennäänkin usein sellaisella good cop-bad cop meiningillä (älkää käsittäkö väärin, pyrin aina olemaan kohtelias mutta todella tiukka). Näin meille on käynyt monen muunkin yrityksen kanssa, kuten esimerkiksi NPower (sähköyhtiö), jolta kesti VUOSI lähettää meille meidän sähkölasku vaikka soitetttiin heille perään monta kertaa pyytäen että he lähettäisivät laskun. Raivostuttavaa. Siis minkälainen yhtiö pistää omat asiakkaat jahtaamaan laskujansa?

14 kommenttia:

  1. Toi on kyllä kaikista ärsyttävämpää kun asiakaspalvelijat ei tee mitään korjattavalle asialla vaan itse täytyy asiat hoitaa... Munkin isä tilasi putkimiehen tekemään vessaan yhden pikkujutun. Juttu oli jo sovittu, tyyppi ilmestyy paikalle. Putkimies teki tän homman vaan ihan väärin... No soitellaan uudestaan putkimiehelle, on kuulemma kipeä, lupaa tulla sitten kun on terve. No, näimme sitten kyseisen putkimiehen seuraavan kerran 2 kk päästä... Kyse oli siis vessan kannesta, jonka putkimies asensi ja joka ei vieläkään ole ihan ok. :/
    Mullakin oli aina ennen bussit vähintään sen 10 minuuttia (useimmiten kuitenkin 20 minuuttia) myöhässä. Tää oli erityisen mukavaa aamulla siinä puol seiskan aikaan...
    Onneksi nyt syksyllä päästiin mukaan HSL:n alueeseen ja bussit onneksi kulkee ajoissa. :) Toi talven tulo pelottaa vähän muakin, koska VR: n junat rupeaa ihan varmasti taas seisomaan puolta tuntia Pasilassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Argh, siis just tommoinen on ärsyttävää....luvataan hoitaa homma ja sit mitään ei kuitenkaan tapahdu. Eipä sitä meidänkään tiskikonetta ole vieläkään korjattu vaikka eilen sen piti tapahtua!

      Haha, joo välillä mietin että ei tää Brittien junaliikkenne varmaan pahempi ole kun VR, se kun menee aina sekaisin säännöllisin väliajoin, ainakin mitä on median uutisoimiin luottaminen :D

      Poista
  2. Mul on sama täällä tuon liikkumisen suhteen. Viime vuonna kestin yllättävän hyvin ruuhkia yms, mutta nyt mulla ei riitä yhtään hermot. Ärsyttää, että ilman liikennettä olen kotona 15-20 minuutissa, mutta sitten... Yhtenä päivänä meni 2 tuntia, kun nää idiootit ei osaa ajaa autoa, vaan kolareita, kolareita joka puolella. Sitten jos jossakin on ollut kolari, hmiset hidastaa kyyläämään.. ja sitten kun koko jono hidastuu, niin ihmiset alkaa pomppimaan kaistalta toiseen.. Lisää kolareita! Kun lähden töistä ajattelen, että meen vielä salille yms, mutta kun tuun kotiin oon ihan poikki siitä ruuhkassa ajamisesta. Ah, ehkä meen avautumaan omaan blogiin! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mulla on kyllä kaikki sympatiat sun puolella kun luin tätä! Se on raivostuttavaa kun porukat ei osaa ajaa autoa (koska mehän ollaan parhaita kuskeja). Mä muistan sen yhden talven kun asuin Suomessa ja ajeltiin äidin kanssa kaupunkiin töihin joka päivä ja helkkari sentään niitä saakelin tonttuja siellä liikenteessä! Ihan meni hermot :)

      Poista
  3. Mulla on todella lyhyt pinna toimimattomien asioiden kanssa - johtuu ehkä siitä, että Suomessa yleensä netti-, sähkö- ja muut asiat on ainakin mun kohdalla aina saatu toimimaan suht pienellä vaivalla. Täällä mä olen ollut muutaman kerran niin raivon partaalla esim. TalkTalkin ja council taxin kanssa että meinasi tulla itku, joten poikaystäväni on ottanut hoitaakseen kaikki tällaiset asiat. Mulla on selkeestikin joku hormoniongelma kun tietyn pisteen jälkeen viha saa mut pillittämään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, sä olet selvästi sielunsisko tässä asiassa koska mulle käy ihan samalla tavalla - rupeen itkee jos olen todella vihainen jostain asiasta!! :D Se on ihan super ärsyttävää mutta tapahtuu just silloin kun olen tosi kyrsiintynyt! Tosin mä olen joutunut Suomessakin tappelee puhelinasioiden kanssa siihen pisteeseen asti että loppuenlopuksi vaihdoin vaan liittymää kun sain niin luokattoman huonoa palvelua Elisalta....

      Poista
  4. Äääshs voi ei. Mä oisin varmaan jo ottanut loparit tai hankkinut kaverin sohvan työpaikan läheltä. Tosi ärsyttävää.. nyt näitä kommentteja lukiessa (varsinkin Annan ja Jennin) tulee sellanen fiilis, että täällä kylmässä, lumisessa ja pimeässä Suomessa on ihan hyvä olla. Just nyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh, mä voisin kyllä töitä enemmänkin kotoa mutta tykkään mennä toimistolle ja nähdä muitakin ihmisiä päivän aikana :) Näinhän se menee, kaikkialta löytyy ärsyttäviä juttuja, välillä tekee hyvää purkautua blogiin :D

      Poista
    2. Teidän pitää hei uhata, että ette maksa vuokraa - on kai teilläkin oikeus "rikkoa vuokrasopimusta" ja jättää "velvollisuus" hoitamatta, jos kerran sopimuksen toisella osapuolellakin sellaset oikeudet näyttää olevan! Uhkaaminen ja kiristys auttaa aina :)

      Poista
    3. Joo, niin mä olen tekemässä ellei homma hoidu :)

      Poista
  5. Mä en välillä edes yritä olla kohtelias. Mun pitäisi mennä valittamaan meidän nettiyhteydestä asiasta, jota ei olla saatu korjattua 9 kuukauteen (ja jonka takia nettiyhtiö on laskuttanut meiltä yli $100 liikaa), tällä kertaa paikan päälle, koska asia ei hoitunut puhelimitse, paikalle saapuneen asentajan kanssa jutellessa, netissä valittaessa tai sähköpostitse. Todennäköisesti menee kuppi täysin nurin tällä kertaa, mutta ihan oikeasti, uskoisin että mulla on tähän hyvä syy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Argh.....todella raivostuttavaa! Ja en kyllä yhtään ihmettele että hermo on kireällä tossa tilanteessa! Mä joudun taas kanssa soittamaan vuokranvälitysfirmaan koska eihän sitä tiskikonetta olla korjattu, tällä kertaa aion kyllä olla todella tiukka että viesti oikeasti menee läpi!

      Poista
  6. I feel you! Ihan sama täällä tuon asiakaspalvelun kanssa. Ovat niiiiiin yliystävällisiä, mutta oikeasti eivät taida välittää paskaakaan musta ja mun ongelmista. Mies on soittanut SEITSEMÄN kertaa meijän puhelinoperaattorille saamatta pyytämäänsä. Ja muakin ottaa päähän että sen pitää niin kiltisti aina pyytää kaikkea ja small talkaa niiden kanssa. Itse kun jotain hoidan niin VAADIN ja TIUKASTI! Mutten tieteenkään ikinä tylysti tai mitenkään syyttävästi "tää on SUN vika"-tyyliin, koska tiedän ite miltä se tuntuu olleeni asiakaspalvelutöissä vuosia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tää on just se hankala juttu kun tiedän itsekin asiakaspalvelutöissä olleena että välillä tulee tilanteita jolloin itse ei välttämättä tiedä asiasta mitään tai pysty tekemään. Mutta silloinkin se todellinen asiakaspalvelija voi oikeasti hoitaa tilanteen hyvin koska se on loppuenlopuksi sen firman syy jokatapauksessa missä se tyyppi on töissä. Mä yritän aina sanoa että ymmärrän että tämä ei luonnollisesti ole juuri sinun vikasi, mutta sä olet yrityksessä töissä joka on möhlinyt todella railakkaasti etc....Raivostuttavaa joka tapauksessa!

      Poista

Kiva kun kommentoit!