lauantai 28. marraskuuta 2015

Mistä energiaa aamuihin ja valitusta Fazerista



Äiti kitisi aamulla kun en ole päivittänyt blogia, joten päätin nyt ilahduttaa äitiäkin ja katsoa jos tässä jotain saisi kirjoiteltua. Itseasiassa kirjoittelufiilis iski juuri nyt: palattiin kaupasta hetki sitten ja nyt tässä on sellainen kiva luppohetki kun juon glögiä (kunnon glögiä Ikeasta!) ja kuuntelen joululauluja. Jeps, virittäydyn jo tunnelmaan kun huomenna laitetaan joulukoristeet adventin kunniaksi esille! Illalliseksi ajateltiin tänään väkertää sushia. Ollaan nyt asuttu Lichfieldissä neljä kuukautta ja vieläkään ei löydy mitään negatiivista asiaa sanottavana tästä kaupungista. Paitsi ehkä yksi juttu. Täältä ei nimittäin löydy yhtään sushiravintolaa!!! Jos siis tekee sushia mieli, joutuu sitä joko tekemään itse tai lähteä metsästämään lähikaupunkeihin. Me päätettiin tehdä itse koska lauantai-iltaisin ei voi lähteä minnekään (koska X-factor). Ja itseasiassa tuolla on niin karmaiseva keli ettei huvita poistua enää mihinkään täältä lämpimästä kolosta.

Täytyy kyllä sanoa että olen niin kiitollinen siitä että tämä meidän nykyinen talo pysyy näin lämpimänä. Tottakai me täällä lämmitetäänkin aika paljon (en halua nähdä sähkölaskua!) mutta kannatti silloin kiinnittää huomioita talon energialuokituksiin kun lähdettiin ostamaan taloa, tämä on nimittäin onneksi eristetty niin hyvin ettei se lämpö heti karkaakaan. Kauhulla muistelen niitä opiskeluaikoja Aberdeenisssä kun asuin paritalossa joka oli kostea mutta myös helkkarin kylmä. Nukuin aina verkkarit ja huppari päällä ja vielä kolmen peiton alla ja silti oli aamuisin kylmä. Ai kamalaa.

Kaveri muuten jakoi ihan kamalan uutisen Facebook-seinälläni jokin aikaa sitten: Fazer oli lopettanut sen perinteisen joulusuklaan valmistuksen! Siitähän saatiin ihan kamalan kiivas keskustelu aikaiseksi Facessa ja lopputulemana oli ihan kuin joku olisi kertonut 5-vuotiaalle Lauralle ettei joulupukkia ole olemassa! Olen niin syvästi pettynyt Fazeriin! Marraskuun alussa kun olin Suomessa käymässä löysin lentonkentältä vain yhdenlaista Fasun "joulusuklaata" ja se oli jotain sellaista jossa oli manteleita ja himskatin karpaloita. Siis oikeasti? Vaadin sen perinteisen joulusuklaan takaisin! Ja sen piparisuklaan kanssa!



Muuten tämä marraskuu on kyllä taas vihahtanut niin vauhdilla ohi. Taisin juuri pari viikkoa sitten hehkuttaa että kuinka mutkattomasti tämä pimeä syksy on sujunut. Energiaa on riittänyt ja pimeyskään ei ole turhaan haitannut. Kunnes pari viikkoa sitten se pimeys sitten mätkähti päin näköä. Voi elämä että on ollut vaikea nousta sängystä ylös kun ulkona on niin helvatun pimeätä. Arkiaamuisin herätyskellon soidessa olen ollut varma että silmäni ovat pysyvästi muurautuneet kiinni. Jatkan torkutusta vaikka kuinka kauan kunnes mies tulee yleensä patistamaan sängystä ylös. Minä taas murahdan jotain peiton alta ja toivon että kuuluisin 1920-luvun brittiläiseen yläluokkaan  ja kuten Downton Abbeyssä, joku pukisi ja meikkaisi minut aamulla. Koska jo ajatus siitä että pitää laittaa jotkut kuteet niskaan ja vetää sotamaalaus päälle saa ihan tuskastuneeksi.

Sellaista siis tänne - tästähän tuli juuri sopivan sekalainen postaus tähän lauantai-iltaan? Nyt on jo kamala nälkä joten kai sitä sushia pitäisi ruveta väkertämään....Ja huomenna sitten ollaan ihan täysissa joulufiiliksissä, jee!

Kuvatkaan eivät liity mitenkään tähän, mutta tälläisiä räpsyjä oli tallentunut puhelimen muistiin.


14 kommenttia:

  1. Kiva lukea ihan tällaisia peruskuulumisia. :)

    Tiiätkö, mä mietin juuri tänään, että marraskuu on kyllä mennyt supernopeasti ohi. Ihan kohta on joulu!

    Mutta mietin myös sitä, miten onnellinen olen siitä kun ei ole niin säkkipimeää kuin Suomessa. :D Siis toki täällä Hollannissakin on valoisaa vain noin 8-17 välillä, mutta on se jo parempi kuin Helsingin siitä vielä 2-3 tuntia lyhyempi päivä. Mä oon tosin siinä mielessä onnekas, että ei mun tarvii juuri koskaan herätä kovin aikaisin kun en ole töissä. Pimeät aamut on kyllä niin vaikeita ja vielä jos ulkona on surkea sää... ois niin ihana vaan jäädä peiton alle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu!

      Haha, joo Suomessa on kyllä niin pimeää, täällä sentään tulee jo valoisaa seitsemältä aamulla ja kun kävin Suomessa marraskuun alussa niin vielä kasiltakin oli helposti säkkipimeää!

      Se on kyllä yksi parhaista jutuista opiskeluelämässä ettei tarvitse herätä ihan turkaisen aikaisin, se tekee talvista niin paljon helpompia! Mut joo, peiton alle olisi silti aina kivointa jäädä :D

      Poista
  2. Mitä, onko Fazer lopettanut sen joulusuklaan valmistuksen? Mä kuulin (tai siis luin :p) asiasta vasta nyt ja hyvä etten tukehtunut teeheni... EI SAA!!!!! :( Maistoin kerran sitä niiden uutta joulusuklaata ja en kyllä tykännyt. Kohta ne keksii varmaan lopettaa myös kettukarkkien & parin muun hyvän ja perinteisen jutun valmistuksen :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. NO ON! Siis niin suuri vääryys! Siitä on kyllä joku kansalaisaddressi meneillään jonka kaveri linkkasi, aika moni siis on myös tykännyt että olin ihan sairaan huono idea Fasulta lopettaa niiden suklaiden valmistus! Se niiden uusi versio joulusuklaasta on siis tummaa suklaata ja manteleita ja karpaloita...en viitsinyt edes maistaa koska en tykkää tummasta suklaasta :(

      Poista
  3. Tilasin sellaisen herätysvalon itselleni, kun aamuisin on tosiaan niin vaikeeta nousta ylös. Saa nähdä auttaako toi herätysvalo mitenkään sängystä pääsemisessä, toivottavasti :)

    Olenkin ihmetellyt kaupassa miksei esim. piparisuklaata ole näkynyt, mutta olen vaan ajatellut sen tulevan myyntiin joulukuussa. Harmi ettei sitä saa, se oli mun lemppari. Vitsit, täytyy kokeilla "valmistaa" sitä ite piparimurusta ja sulatetusta suklaasta, mutta ei se kyllä sama ole..

    Ihanasti olet sisustanut teidän kotia joulua varten, teillä on muutenkin ihana asunto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tule please kertomaan sitten kun olet testannut tuota herätysvaloa!!! Olen jo pitkään miettinyt sellaisen hankkimista mutta kellään tutulla ei sitä ole ja jotenkin kaipaisin kuulla siitä kokemuksia että toimiiko se oikeasti! Koska ideana se kuulostaa mun mielestä hyvältä!

      Ja joo, näin on kuule markkinat! Mä kokeilin viime vuonna valmistaa "omaa" joulusuklaata mukaillen Fazerin kaavaa mutta ei siitä kyllä tullut yhtä hyvää! Ja käytin sentään Fazerin sinistä pohjana! Mutta täytyy kyllä varmaan kokeilla uudestaan vielä, varsinkaan nyt kun sitä piparisuklaata ei saa kaupasta...

      Kiitos paljon, tykkään kyllä tästä meidän kodista hirmuisesti, edellisillä omistajilla oli yllättävän sama maku ja nyt tietty on ollut kiva kun ollaan saatu tästä pikkuhiljaa ihan omannäköisemme!

      Poista
    2. Moi! Jes, raportoin sulle laitteesta :)

      T. Anni

      Poista
  4. Tosi aiheeseen liittyvä kommentti, mutta kun kerrankin löysin jonkun, joka seuraa X Factoria; kuka on sun suosikki? :D Mun ehdoton suosikki oli Seann Miley Moore, joka putosi ihan liian aikaisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa :) Mun suosikki oli 4th Impact ja mua otti niin päähän kun ne putosi nyt! Ja Seann Miley Moore oli kyllä ihan mieletön!!! Nyt mun äänet taitaa mennä Reggie & Bollielle tai sit Louisalle...

      Poista
    2. Arvaa olinks viel kattonu viimeisintä pudotusta eli en tienny et 4th Impact putos :D Reggie & Bollie sais kyl mun äänen, Louisa on toki tosi lahjakas mut en jotenkin jaksa keskittyä sen esiintymiseen...

      Poista
    3. Voi ei! Sori, sori!!!! En jotenkin ollenkaan ajatellut sen pidemmälle, mua otti niin pannuun että ne putosi!

      Poista
    4. Haha älä huoli, ei se haittaa, ei se mulle niin sydämen asia oo :)

      Poista
  5. Eikä! Mä oon nyt ihan maassa tuosta joulusuklaasta - ajattelin jo pyytää porukoita jemmaamaan mulle pari levyä että saan mutustella sit ens vuoden Suomen-reissun puolella. No, eipä taida tulla niistä herkkuhetkistä mitään. Edellinen kova isku kävin kun Brunbergin banaanipusut lopetettiin muutama vuos sitten :´(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äläpä! Mua ärsyttää hirmuisesti että ne päätti lopettaa joulusuklaan valmistuksen! Tosin ehkä nyt ei tartte sitten Suomi-lomalla vetää suklaata napaan yhtä paljon kun ennen :)

      Poista

Kiva kun kommentoit!