maanantai 16. maaliskuuta 2015

Top 3 lemppari-ja inhokkikaupungit

Kaikilla meillä on tässä maailmassa niitä lempikaupunkeja jonne voisi vaan matkustaa uudestaan ja uudestaan. Vastaavasti on sitten tietysti niitä kaupunkeja jotka eivät ihan heti ihastuttaneet. Ajattelinkin jakaa teidän kanssanne minun top 3 lemppari-ja inhokkikaupunkia. Tosin inhokki on hieman voimakas sana, en nimittäin sanoisi että inhoan listaamiani kaupunkeja mutta en keksinyt parempaa sanaa kuvaamaan sitä tunnetta, että "tänne ei nyt ihan heti tarvitse tulla uudestaan". Uskotteko jos sanon, että oli helpompi listata ne kaupungit jotka ei vakuttaanut kuin ne lempparit?

TOP 3 LEMPIKAUPUNKIA

1. Lontoo

Lontoo saa ansaitusti ykkössijan. Kaupunki jota ennen inhosin ja josta on sittemmin tullut yksi lempipaikoistani. Onneksi sinne voi halutessaan lähteä useasti ja monen monta kaveriakin siellä asuu. En ole ihan varma että haluaisinko enää siellä asua, mutta vierailu siellä on todella mukavaa. Lontoossa ihastuttaa se fiilis, ihanat kahvilat ja ravintolat, suurkaupunkitunnelma ja kaikki ne mahdollisuudet. Lontoo saa meikäläisen äänet!



2. New York, New York

Ei varmaan mikään yllätys ja ehkä kliseisin vaihtoehto ikinä mutta ei sille voi mitään - New York on aivan ihana. Viimeksi siellä olin vuonna 2013 ja pian sinne olisi pakko päästä uudestaan. En yhtään ihmettele että Nykki on niin monen lempparikaupunki, siinä on vaan jotain maagista taikaa joka vetää puoleensa. Nykissä on vähän sama juttu kuin Lontoossa - rakastan yksinkertaisesti sitä tunnelmaa joka kaupungissa vallitsee.



3. Rooma, Kapkaupunki, Glasgow, Pietari...

Tämä oli vaikea koska mikään kaupunki ei ponnistanut suoraan "jeps, tämä on pakko löytyä top 3-listalta". Eikä varsinkaan samalla tavalla kuin Lontoo tai Nykki. Tykkään kuitenkin todella paljon Roomasta sekä Pietarista. Glasgow on ihana ja herättää paljon lämpimiä muistoja. Kapkaupunkiin lähtisin heti uudestaan, se on aivan ihana kaupunki kanssa. Ehkä tämä tarkoittaa sitä, että mun pitää löytää vielä se top 3 kaupunki joka ansaitsee sijansa listalta?




TOP 3 "INHOKKIKAUPUNKIA"

1. Berliini

Mä en  vaan tajua Berliiniä. Aina sitä hehkutetaan kuinka kiva ja mahtava kaupunki se on, ja mietin mielessäni, että siis minkä takia? En selvästikään ole tajunnut Berliinin viehätysvoimaa ja varmaan en sitä ihan hetkeekään tule tajuamaan. Mä veikkaan että suurin syy miksi en Berliinistä pidä niin mielestäni se on ihan helkkarin ruma kaupunki. Olen siellä nyt kolme kertaa käynyt ja joka kerta viettänyt kaupungissa vaihtelevia aikoja, mutta ei. Se ei vaan ole mun paikka.




2. Amsterdam

Amsterdam on sama juttu - saa olla todella hyvä syy (tai halvat liput) että sinne uudestaan lähden. Miehen mielestä se on ihan mahtava paikka ja mä olen taas sitä mieltä että se on sellainen suuri biletysmesta polttariporukoille. Olen tietysti vetänyt vähän hätäisesti johtopäätökset, koska olen siellä vaan kerran käynyt, mutta jotenkin kaupunki ei vain yhtään vakuuttanut. Amsterdam oli likainen, ja siellä oli vaan sellainen hirveä biletysmeininki (ei hyvällä tavalla) koko ajan päällä. No thanks.



3. Pariisi

Pariisi on sellainen paikka että haluaisin tykätä siitä. Kaikkialla on ihania ja tunnelmallisia kuvia kaupungista - tiedättehän ne kuvat kahvilahetkistä joissa juodaan espressoa, maistellaan vaaleanpunaisia macaronseja ja näytetään tyylikkäiltä samalla kun Eiffelin ääriviivat loistaa taustalla? Ajatuksen tasolla Pariisi on mielestäni ihana mutta siihen se sitten jääkin. Mielestäni kaupunkiin on tosi hankala päästä "sisälle" ja joku siinä tökkii, vaikkein osaa ihan sanoa että mikä. Toisaalta vaikka Pariisi ei ole vakuuttanut niin varmasti tulen matkustamaan  sinne joku päivä vielä uudestaan, koska haluaisin että mieleni muuttuisi siitä.



Mitkä on teidän lempparikaupunkeja? Entäpä niitä "inhokkeja"?

31 kommenttia:

  1. Jaahas, näköjään sun inhokkikaupunkilistalla on sitten kolme mun suosikkia. :D Toisaalta, myös noi top-kaupungit on mun suosikkeja. En oikeastaan keksi yhtään kaupunkia näin äkkiseltään jota en listaisi suosikiksi syystä tai toisesta... ehkäpä Bukarest ei sytyttänyt? No en mä tiedä, oli sekin ihan hauska. Los Angeleskin pääsi edellisen visiitin jälkeen pois inhokkilistalta. Ehkä joku Kairo, kun tulin siellä kusetetuksi, mutta luulen että nytkin fiilis olisi erilainen. Ja mä kun just hehkutin jossain muussa yhteydessä, että tykkään nykyään enemmän matkustaa pikkukylissä ja luonnossa kuin suurkaupungeissa... just joo. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :D Noh, toisaalta en yhtään ihmettele että noi mun inhokit on sun suosikkeja, koska ne on varmaan monen muunkin suosikkilistalla! Ja muistelenkin että olet kirjoittanut ennen Berliinistä ja kuinka kiva kaupunki se on!

      Itseasiassa kun mietin näitä kaupunkeja niin mulla tuli samalla mieleen tosi monia ns. pikkukyliä ja luontokohteita mieleen (varsinkin täällä Briteissä) joista tykkään hirmuisesti, että ehkä pitäisi seuraavaksi tehdä sellainen lista!

      Poista
  2. En oikein ole kaupunki-ihminen. Pidän enemmän pikkukylistä ja luonnosta. Kerään kauhistuneita katseita, kun sanon, ettei minulla ole mitään hinkua New Yorkiin. Olen kyllä käynyt siellä kolme kertaa, mutta niihin matkoihin on sisältynyt aina paljon muutakin. Olen kanssasi samaa mieltä Pariisista ja Berliinistä. En vain löytänyt niistä mitään erityistä. Tosin visiiteistä on aikaa kymmenisen vuotta eli voisin yrittää antaa kaupungeille uuden mahdollisuuden. Sen sijaan Amsterdamista pidin, mutta olenkin käynyt siellä pari kertaa opiskeluaikana, opiskelijaporukalla. Fiilikseen kaupungista vaikuttaa niin paljon seura, sää ja muut tekijät. Mun lemppareita isoista kaupungeista on Sydney ja Rooma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kyllä hyvin, sanoinkin juuri tuossa Jennille ylhäällä että mulla tuli monta aivan ihanaa pikkukylää ja luontokohdetta mieleen kun mietin näitä kaupunkikohteita.

      Mä voin luoda kanssa suhun kauhistuneen katseen - mitä, sulla ei ole hinkua lähteä Nykkiin? Haha, toisaalta olen kuullut monelta että he eivät ole myöskään tykännyyt kaupungista.

      Se on kyllä totta että moni tekijä vaikuttaa siihen minkälainen mielikuva kaupungista jää, meillä oli tosi hyvä porukka Damissa ja reissu oli aika eeppinen mutta keli oli sitten aivan hanurista...ehkä sekin vaikutti!

      Minulta kanssa ääni Sydneylle - sinne haluaisin vielä uudestaan!

      Poista
  3. Lasketaanko turisti-paikat kaupungeiksi? Jos lasketaan, niin Alanya on mun ehdoton inhokki tyrkyttaja-myyjineen ja huutelevine miehineen :D Ja onhan sekin sellainen "bileet 24h"-mesta. Eihan siina itse kaupungissa sinansa mitaan vikaa ole...Pariisi ei muakaan erityisesti sytyttanyt (oon tosin ollut siella vaan kerran). Tukholma on myos yksi sellainen, etta en oikein ymmarra miksi siita niin kohistaan. Rakastan Varsovaa (mun eka vaihtokohde). Berliinikin oli musta ihan kiva :) Monet kaupungit sitten on sellaisia "ihan kivoja". Ei aiheuta sen suurempia tunteita mussa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mussa on myos vahan samaa vikaa kuin Elinassa tuossa ylla; en oo niin kaupunki-ihminen myoskaan. Usein pienet kylat ja luonto (rannikot ja maaseutu) on ne, jotka muhun iskee enemman :)

      Poista
    2. Joo, kyllä ne lasketaan mun mielestä - Alanya menee kyllä minunkin inhokkilistalle siis :D

      Mä en tiedä miten Berliini aiheuttaa meikäläisessä aina sellaisen suuren inho-kohtauksen, en vaan ole päässyt sisälle siihen kaupunkiiin yhtään! Varsova ei myöskään ihan vakuuttanut, mutta veikkaan että se johtui siitä että mentiin sinne suoraan Krakovasta ja rakastan Krakovan vanhaa kaupunkia. Ja toisaalta, on aina ihan eri juttu asua kaupungissa kun olla vaan turistelemqassa, silleenhän minäkin rakastuin Lontooseen päätä pahkaan kun vihdoin muutin sinne.

      Pienet kylät ja luontokohteet saa myös minun ääneni!

      Poista
  4. Olipa mielenkiintoinen kokoelma...! Mulla on aina ollut viha-rakkaussuhde Pariisiin, en vieläkään oikein tiedä mitä siitä ajattelisin. Suosikit melko samat eli Lontoo ja Kapkaupunki ehdottomasti, mutta kolmanneksi kiilaisi ehkä Seattle. Ja sitten inhokkeina Barcelona, Melbourne ja Tukholma. Näitä mun inhokkeja on monen kanssa yleensä vaikea ymmärtää :D Ja Barcelonasta oon oikeesti yrittänyt tykätä koska olen käynyt siellä kolme kertaa, ei vaan sytyttänyt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää olikin hauska, pohdin nimittäin pitkään laitanko Pariisin vai Barcelon kolmoskohdalle inhokkilistalle - minuunkaan nimittäin Barcelona ei uponnut. En ymmärrä koska siitäkin niin monet tykkää ja kolmen käyntikerran jälkeen en ole vieläkään ymmärtänyt kaupungin viehätystä :D

      Seattle on mun to do-listala, olen kuullut paljon hyvää kaupungista! Tukholmassa olen taas viimeksi käynyt jo monta vuotta sitten ja sillon oli kyllä ihan kivaa....

      Poista
  5. Nyt on ihan pakko kommentoida - Muistan tytön joka sanoi lähtiessään, että en tykkää Lontoosta lainkaan - ihan tyhmä kaupunki ;)
    Ihanaa tässä näkee kuinka ihmisen mieli on joustava ;)

    VastaaPoista
  6. Apua, mitä ihmettä tuo Pariisi tekee inhokeissa? :D Berliinille en itsekään suuremmin syty, mutta ykköspaikalle inhokeista kiilaa ehdottomasti Marseille. Kakkoseksi ehkä Salt Lake City - blaaaaah. Suosikkeja on ihan mahdotonta valita näin äkkiseltään, mutta ainakin Valencia, Rio de Janeiro, New York, Lontoo ja Barcelona on mukana kärkikahinoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, Pariisilla ja minulla ei selvästikään ole palavaa rakkaussuhdetta - tosin sinne täytyy kyllä mennä uudestaan että voin muuttaa mielipiteeni :D

      Ihania top kaupunkeja sulla! Riossa minäkin haluaisin käydä! Ja New York on vaan niin paras!

      Poista
  7. Heh, nyt on pakko kommentoida :D Ymmärrän hyvin tuo Berliini-jutun, vaikka se onkin mun omia suosikkikaupunkeja. Siihen on vaan niin vaikea päästä sisälle, kun siellä ei ole yhtä keskustaa yms. eikä se erityisen kaunis paikka ole paitsi joistain tietyistä paikoista.

    Mäkään en varmasti olisi onnistunut pääsemään Berliini-tunnelmaan, ellei ystäväni asuisi siellä ja olisi näyttänyt kaikkia ihania paikkoja. Olen hänen luonaan käynyt siellä pari kertaa.

    On meillä yksi yhteinen suosikkikin kuitenkin: Rooma. Yksinkertaisesti maailman kaunein kaupunki, ainakin niistä, joissa olen käynyt. Muuten näitä vastauksia pitäisi miettiä hetki... Esimerkiksi Lontoossa ja Pariisissa en ole koskaan käynyt! Ehkä kirjoitan jossain vaiheessa myös aiheeseen liittyvän postauksen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen että toi on just se juttu Berliinissä - siellä pitää olla joku (paikallinen) ystävä joka näyttää kaikki Berliinin parhaat paikat! Olen kuullut tän monelta että siellä on niin kivoja paikkoja kunhan vaan tietää minne mennä! Se ei ole tietysti Berliinin vika että se ei ole kamalan kaunis paikka, minkäs se sille voisi kun kaikki tuhoutui aikanaan...

      Rooma on kyllä upea, ainut mikä itseani raastaa välillä on se järkyttävä turistien määrä, mutta viimeksi olin siellä lokakuussa pari vuotta sitten ja se oli juuri passeli aika vierailulle kun siellä ei ollut ihan niin paljon muita turisteja kun esimerkiksi kesällä! Tee ihmeessä, olisi kiva lukea sunkin ajatuksia lemppari-ja inhokki kaupungeista!

      Poista
    2. No niinpä. Ehkä sun kannattaa antaa sille uusi mahdollisuus sitten, jos joku kaveri asuu siellä. :) Berliini on niin mielipiteet jakava kaupunki, toiset rakastaa ja toiset ei tajua sitä yhtään.

      Joo, Roomasta tykkää tosiaan vähän liian moni muukin. Mut mäkin oon käynyt siellä marraskuussa, ja se oli kanssa just hyvä aika. Oli vielä lämmintä (Suomeen verrattuna), mutta esim. Pietarinkirkkoon pääsin ilman mitään jonotusta, kun menin sinne heti aamusta.
      Täytyypä ottaa lähipäivien projektiksi samanlainen postaus. Kiitti hyvästä ideasta. :)

      Poista
    3. No worries, hyvät ideathan on tehty jaettaviksi :)

      Poista
  8. Berliini ja Pariisi ovat jotenkin ylihehkutettuja. Pitäisi ehkä yrittää käydä uudestaan ja antaa toinen mahdollisuus... :D Amsterdam puolestaan on ihana! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, selvästi ylihehkutettuja :) Pariisi on kyllä niin hypetetty ettei ihmekään ettei se aina välttämättä vastaa sitä todellisuutta! Hmm...en ole vakuuttunut Amsterdamin ihanuudesta :)

      Poista
  9. Hei tää oli tosi hyvä postaus. Kaikki paikat ei vaan miellytä kaikkia. Mä en oo koskaan vielä käynyt Pariisissa tai Roomassa ja vähän epäilyttää tykkäänkö mä niistä. Latautuu ehkä vähän liikaa odotuksia sinne. Amsterdamista mä kyllä tykkäsin ja Lontoo taas on aina ollut siinä "ihan ookoo"-listalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenna! Ja ihan tottahan tuokin - ihmiset luonnollisesti tykkää eri tyyppisistä kohteista (onneksi!). Lontoo oli mun inhokkilistalla ennen kunnes oikeasti tutustuin kunnolla kaupunkiin - eli ehkä ne mielipiteet muuttuisi noista inhokkikaupungeista jos oikeasti vaikka asuisi niissä!

      Poista
  10. Mun lempparikaupungit on Lontoo, Firenze ja Tukholma. Rooma ja Pietari on kanssa ihania myöskin ♥ NYC:iin, Berliiniin ja Amsterdamiin olisi kiva päästä joskus käymään :) Amsterdam tuntuu olevan sellainen kaupunki, josta ihmiset joko inhoo tai pitää aivan ihanana.

    Mulla ei varsinaisia inhokkikaupunkeja ole, mutten jotenkaan vaan pidä juuri ollenkaan esim Tallinnasta. Pariisista tavallaan pidän ja en pidä, pitäisi päästä tutustumaan siihen kaupunkiin kunnolla. Mun isä on käynyt Pariisissa töiden puolesta joku 30 kertaa ja Pariisi on hänen mielestään tosi ihana kaupunki (kuten monen muunkin mielestä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Firenze on kyllä upea, en yhtään ihmettele että se pääsee lempparikaupunkien listalle! Olen Firenzessa käynyt vain kerran päiväseltään mutta sinne pitäisi kyllä ehdottomasti päästä uudestaan.

      Mä en olekaan käynyt aikoihin Tallinassa - olisi kiva käydä siellä nyt jotta näkisi miten se on muuttunut. Ja Pariisikin olisi varmaan paras kun olisi joku kaupungin hyvin tunteva mukana oppaana!

      Poista
  11. Olipas kiva postaus idea! Pakko sanoa tuosta Berliinistä, vaikken siellä ole edes käynyt, että se ei kyllä vaikuta yhtään mun jutulta. Jostain syystä siitä nyt vaan on tullut joku hipsterien päämaja ja kaikki sitä hehkuttaa...mutta kuvien perusteella en kyllä sitä ymmärrä. Lontoo ja New York on kyllä kivoja molemmat ja haluaisin takaisin molempiin! Amsterdamissa kävin vuosia sitten huhtikuussa, joten kaupunki ei ehkä ollut kauneimmillaan, eikä sen vuoksi tehnyt älytöntä vaikutusta. Mun lempparikaupunkeihin kuulunee juurikin New York ja Victoria tällä puolen Atlanttia, sekä Sydney Australiassa -sillä kaupungilla on kyllä kaikki kohillaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Annika! Haha, ja toi oli kyllä aika osuva kuvaus Berliinistä - tai ainakin miten siitä itse ajattelen :D

      Jee, samoja lemppareita siis osittain löytyy meiltä - Lontoo ja New York rules! Victoriassa olisi ihana käydä varsinkin kun olen siitä niin paljon lukenut hyviä juttuja sun blogista!

      Poista
  12. Ei varmaan ylläri, että mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä tosta Lontoosta numero ykkösenä :D Mun listalta vois varmaan kans löytyä Rooma, joka yllätti mut ihan täysin positiivisesti, kun siellä kävin. Myös Glasgow ja Perast (Montenegrossa, todella symppis pikkupaikka et en sinänsä tiedä voiko sitä kaupungiksi kutsua..:D). New Yorkissa en oo edes käynyt..vielä! Mä muuten tykkäsin kovasti Bangkokistakin. Siihen pääsi jotenkin ihan eri tavalla sisään, kun olin siellä sen verran pitkään ja asustin siellä asuvan kaverin nurkissa koko ajan.

    En oo ikinä käynyt Berliinissä, mutta mulla ei myöskään ole ikinä ollut mitään innostusta mennä sinne..Pariisin kanssa mulla on vähän ristiriitainen suhde. Ensimmäisen Pariisin reissun jälkeen olin kaupunkiin ihan rakastunut, mutta toisen reissun jälkeen oli vähän sellainen mjeh - fiilis. Matkakumppanin jatkuva ruikutus kaupungin likaisuudesta jne saattoi toki vaikuttaa myös asiaan :D Ehkä täytyy antaa sille kolmas mahdollisuus, kun kaveri lähtee sinne syksyllä harjoitteluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, jeps en ole kamalan yllättynyt tosta sun Lontoo-valinnasta :) Glasgow on mun mielestä kiva paikka vaikka monet sitä parjaakin!

      Munkin yksi kaveri on muuttamassa syksyllä Pariisiin joten luulen että sillon on pakko tutustua kaupunkiin uudestaan - ehkä ne mielikuvat vihdoin muuttuisivat siitä kaupungista? Toivossa on hyvä elää....!

      Poista
  13. Mäkään en piittaa Pariisista. Onhan siellä kauniita paikkoja, mutta kyllä Lontoo voittaa sata-nolla. Jos puhuisin ranskaa, saisi Pariisista ehkä vähän myötämielisemmän. Muuten se ei kyllä iske.

    Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, muitakin kohtalotovereita :) ja olet varmasti ihan oikeassa tuossa että Pariisista saisi enemmän irti jos osaisi ranskaa... Lontoo on paras :)

      Poista
  14. Haha, voi ei. Barcelona ja Pariisi on sun inhokeita ja mun lemppareita :) Toisaalta kyllä Lontoo olisi varmaan sitten mun inhokkilistalla :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mä olen sitä mieltä että sun pitäisi näyttää mulle ne Pariisin ihanimmat paikat ja mä vuorostani Lontoon kivoimmat nähtävyydet! Ehkä ne mielipiteet muuttuisi sit ;)

      Poista

Kiva kun kommentoit!