sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Oltiin myös Virossa

Kävimme Virossa Saarenmaalla ja Muhun-saarella tuossa kesäkuussa, meidän interrail-matkan lopuksi.
Sanottakoon tähän alkuun, että en ole ennen paljon perustanut Virosta. Olen ollut hieman ennakkoluuloerkki. Toisaalta, uskon että sillä asialla että me suomalaiset ollaan aina totuttu käymään Virossa vain jollain "hyötyreissulla" saattaa olla osansa asiaan. Viimeiset neljä kertaa jotka olen ollut Tallinnassa olen ollut siellä koiranäyttelyreissulla (kivoja nekin kyllä). Jotenkin olen aina ajatellut Viroa ankeana paikkana mutta minun täytyi taas vaihteeksi syödä sanani. Toisaalta Tallinna on kyllä mielestäni kaunis. Joten en mistä ennakoluuloisuus johtuu..

Käytiin nimittäin todella Saarenmaalla ja Muhussa, ja voit että oli molemmat kyllä niin ihania paikkoja että! Tosin kelillä ja vuodenajalla saattoi olla jotain osuutta asiaan, voin nimittäin kertoa että kesä ja helle näyttivät mainiosti olemassaolonsa vierailumme aikana! Voi olla että sateella mielikuvani eivät olisivat olleet yhtään niin positiivisia.

Yövyttiin todella Muhun saarella, joka on siis se saari ennen Saarenmaata. Monet ajavatkin vain Muhun läpi päästääkseen Saarenmaalle, mutta Muhussa kannattaa ehdottomasti pysähtyä, se on söpö ja pieni paikka jossa on myös paljon nähtävää. Ilman autoa ei kyllä tee paljon mitään, autolla nimittäin oli kiva käydä kiertelemässä hieman saarta ja käydä esim. Kovugan vanhassa kalastajakylässä. Nykyään paikalla oli enää pieni kyläkeskittymä, mutta vitsit että ne talot ja rakennukset olivat kauniita. Ajettiin hieman "kiertoreittiä" pitkin kyseiseen kylään ja kartanlukija vakuutti kiven kovaan että "kyllä tämän tien sinne pitäisi viedä". 10 km päässä päätiestä alkoi hieman epäilyttämään, mutta kyllähän me lopulta perille löydettiin. Oikea reitti olisi ollut se asvalttitie joka oli 2 km pituinen ja vei suoraan takaisin päätielle. Aina ei voi voittaa.

Se mikä pisti silmään sekä Muhussa että Saarenmaalla (ja ajomatkojen aikana) oli että kaikkialla oli aivan mielettömän siistiä. Pihat oli hoidettuja ja jokainen ruohonkorsikin ojossa, vain silloin tällöin näkyi maiseman joukossa vanhoja neuvostoliittolaisia kolhoosi-taloja jotka ei nyt oikeen sopineet kauniiseen maalaismaisemaan.

Käytiin myös todella Saarenmaalla ja tarkemmin Saarenmaan "pääkaupungissa" Kuresaaressa joka oli todella hurmaava kaupunki linnoineen, söpöine ravintoloineen ja antiikkiliikkeineen. Juotiin ihanat kahvit söpön (kaikki siellä oli söpöä) kahvilan terassilla, käytiin todella linnassa ja muuten vaan käveltiin katuja pitkin! En yhtään ihmettele että niin monet suomalaiset (ja tietysti muunmaalaiset myös) näkevät kauniin Saarenmaan ihanana kesälomanvietto paikkana. Saarenmaa on hurjan idyllinen.

Sen lisäksi käytiin Kaalissa (!!) jossa sijaitsee vanha meteoriittikuoppa, joka osoittautui ihan hurjan isoksi! Se oli todella hieno nähtävyys keskellä luontoa.

Mun täytyy sanoa että hurmaannuin ihan täysin.
Reissu opetti minulle sen, että aina ei tarvitse lähteä mahdollisimman kauaksi kotoa, joskus siitä ihan kodin läheltäkin voi löytyä vaikka mitä kivaa tutkittavaa ;)

1. Mä oon ollu Saarenmaalla! Luokkaretkellä. Yli 10 vuotta sitten, joten paikat on vähän muuttunu varmaan...

2. Anna, me mentiin luokkaretkelle Särkäniemeen ja sekin oli kiinni :) Aika köyhää :) Mut joo, varmaan on ehtinyt sekin paikka muuttua paljon 10 vuodessa!