lauantai 6. helmikuuta 2010

Departures: Brussels Charleroi

Heippa mussukat! Oliko ikävä :)

Voin tiivistää mun reissun Rysseliin yhteen sanaan: superkivaa!! Kaiken kaikkiaan mahtava reissu ja tykkäsin Brysselistä paikkana tosi paljon!
Niille joilta on mennyt ohi, reissun oli yliopiston Politics and IR societyn järjestämä, ja lennot ja asuminen maksettiin meille. Reissun päätarkoitus oli vierailla siellä EU Parlamentissa.

Mutta mennäänpä sitten siihen itse matkakertomukseen..

2.2.2010

Lento Brysseliin lähti siis Edinburghista ja lennettiin Ryanairilla. Menin Ediin Megabussilla ja osa porukasta tuli samalla bussilla, joten ei tarvinnut yksin matkustaa.Oltiin superajoissa kentälle, joten chillattiin ja odotettiin muita sitten kahvilassa. Samalla porukka selaili Ranskan sanakirjaa läpi ja opetteli tärkeitä fraaseja :)
Saavuttiin todella lyhyen lennon jälkeen Charleroille, josta otettiin vielä bussi Brysseliin. Hotellin löytäminen tuotti pieniä vaikeuksia, vaikka se oli ihan keskustassa! Mutta sitkeys palkittiin ja päästiin vihdoin perille määränpäähämme! Jaioin huoneeni yhden saksalaisen tytön kanssa, joka oli oikein mukava. JHotellissa oli paljon business-ihmisiä ja se oli ihan keskustassa, joten tyytyväisiä oltiin! Tältä meidän huone näytti:

Käytiin vetämässä läheisessä "pikaruokalassa" jotkut ihme ranskalaiset napaan ja takasin hotellille, koska tässä vaiheessa kello oli jo 11, ja oli hieman nälkä :) Loppuilta vietettiin porukalla yhdessä huoneessa ja tutustuttiin toisiimme. Nukkumaan pääsimme noin kolmen aikaan yöllä :) Mutta ainakin meillä oli kiva porukka koossa!!!

3.2.2010

Aamulla oltiin kunnon köyhiä opiskelijoita ja rynnättiin aamupalalle! En ole varmaan koskaan syönyt aamul niin paljon, mut hei, kun kerran ilmaiseksi sai :D Aamupalan jälkeen lähdettiin yhden ruotsalaisen tytön kanssa hieman katselemaan ympärillemme, ja tutustumaan Grand Plazaan joka oli ihan meidän hotellin lähellä.

Tän jälkeen mentiin hotellille treffaamaan loput ihmiset ja silloin lähti 20 henkinen luokkaretki-ryhmä taapertamaan kohti Parlamenttia. Reissun vitsiksi muodostuikin sana, että ollaan kuin sheep herd, eli joku johti laumaa aina vuorollaan, riippuen siitä kuka tiesi minne mennään, ja loput seurasi määkien perässä.
Päätettiin todella kävellä Parlamenttiin, koska todettiin että samalla nähdään kaupunkia. Ja tälläisiä paikkoja kohdattiin matkan varrella:

No okei, tässä me ollaan vasta hotellin aulassa :)

Puettu pissaava poika. Mä olen confused, koska oletin et tää on Manneken Pis, mut sit kartas luki et se oli siel Parlamentin lähellä, kun tää oli ihan keskustassa. Viisaammat, informatkaa mua!

Vohvelit olivat tosi maukkaan näköisiä!

Maailman söpöin jäätelöauto!!

Kuninkaallinen palatsi

Ja sit vihdoin saavuttiin määränpäähämme: Euroopan Parlamenttiin!

Innostuttiin vähän leikkimään lippujen kanssa :)

Parlamentissa meille piti tietoiskun Parlamentti toiminnasta yksi mies sitten. Paljon tiedettiin kuitenkin jo, joten ei kyennyt keskittyy kaikkeen, kun toisteltiin samoja itsestäänselviä asioita meille. Ja tietysti, kun kyseessä oli IR-opiskelijat, onnistuttiin yhdessä vaiheessa saamaan oikeen kunnon väittelykin aikaseksi (heaven only knows from what..). Tavattiin myös kaksi skotti Europarlamentaarikkoa, ja sitten toisen avustaja kertoi meille vähän heidän tavallisesta viikosta. Eli todella mielenkiintoista.
Lopuksi vielä päästiin kiertueelle itse parlamenttiin.

Parlamentin jälkeen lähdettiin suoraan etsimään jotain ruokapaikkaa, ja matkalla törmättiin sitten ihan itse Belgian Parlamenttiin :)

Päädyttiin sitten syömään oikeen jonnekin meriruoka-ravintolaan, jossa suurin osa tilasi etanoita ja simpukoita. Tiedettehän että minä ennakkoluulo-erkkinä en syö mitään limaista, joten tuttu ja turvallinen lohi oli hyvä vaihtoehto :) Tosin maistoin yhtä simpukkaa ja se oli kyllä tosi limaista!!

Ruokailun jälkeen lähdettiin sitten hotellille vaihtamaan vaatteita, ja sitten jatkettiinkin iltaa paikallisessa baarissa, oli ihan superkiva ilta! Nukkumaan mentiin taas vasta kahden aikaa..

4.2.2010

Tänään nukuttiin vähän pidempään ja sitten aamupalan jälkeen porukka jakautui ryhmiin, riippuen mitä kukin halusi tehdä. Meidän ryhmä halusi vaan tallailla ympäriinsä kaupunkia ja mennä ostamaan suklaata ja syömään vohveleita :) Joten sanoisin, että kuuluin aika hyvään ryhmään :)
Käveltiin ensin Sablonille, joka on ilmeisesti vähän sitä hienompaa aluetta Brysselissä..

Käveltiin Brysselin portugalilaiseen kaupungiosaan, koska meillä oli yksi portugalilainen mukana ja mentiin syömään lounasta sinne. Tän jälkeen lähdettiin kävelee keskustaan päin takas, ja mentiin suklaaostoksille aivan ihanaan suklaapuotiin!

Ja sit mentiin hakemaan vohvelit ja istuttiin ULKONA ja nautittiin tunnelmasta katusoittajan musisoidessa taustalla.

Vikan illan kunniaksi käytiin vielä yhdessä olut-baarissa, jossa myytiin 2004 erilaista olutta! Maistoin kirsikka ja omena olutta, jotka oli molemmat tosi hyviä!

5.2.2010

Matkustusta aamusta klo.9.30 aina ilta 21.00 saakka! Oli mahtava reissu mutta väsymys painoi tässä vaiheessa :)

All in all, ihana reissu, kiva porukka ja nätti kaupunki!!

1. ihania kuvia ja kiva kertomus..
    oli se kyllä Manneken Pis (mun tietääkseni)..
    hhmmm.. saksalainen tyttö, joka oikein mukava?!? ;)

2. Heippa, näyttää että teillä oli oikein mukava reissu! Kivoja kuvia.

3. Joo, oikeessa ootte, se pikkunen puettu ukko oli Manneken Pis joka aina puetaan juhlien kunniaks. Hyvin ehditte kiertään ja näkeen keskustaa, kiva nähdä sieltä kuvia :)