lauantai 2. heinäkuuta 2011

Vi ska resa!

Jottei elämä kävisi tylsäksi, lähdettiin vielä maanantaina pienoiselle saaristokierrokselle. Tarkemmin ottaen siis käytiin Maarianhaminassa ja vielä Tukholmassakin ehdittiin piipahtaa. Toisaalta, hyvä ottaa tästä lomailusta nyt kaikki irti koska sitten valmistujaisten jälkeen loppuukin sitten lomailu.

Maarianhaminassa ja Tukholmassa oli NIIN kaunista. Olen viimeksi käynyt Ahvenanmaalla ollessani ihan  pieni nappula joten mitään hirveän tarkkoja muistikuvia tuosta kyseisestä saaresta ole. Mutta voihan vitsit, yllätyin taas niin positiivisesti - kaikki oli vaan niin kaunista, vihreetä ja vehreetä (kelillä saattui tietenkin olla osuutta asiaan).

Oltiin Maarianhaminassa tasan 24 tuntia, lähdettiin aamulaivalla Turusta ja saavuttiin sinne puolenpäivän jälkeen. Oli muuten ihana laivareissukin kun näki Suomen kauniin saariston. Sitähän niillä yölaivoillakin kun harvemmin tuppaa näkemään..

Maarianhaminaan saavuttuamme ja hotelliin asetettuamme (sen voin muuten sanoa, että halpaa hotellia oli hankala löytää, varsinkaan kun hostelleja siellä ei ole) päätettiin vuokrata pyörät ja turisti-infosta saatuamme hyvän reitin, kartta kauniiseen käteen ja menoksi. Reitti oli sellainen 9 km suuntaansa ja meni siis saaren eteläkärkeen ja siitä sitten jatkui pienemmille saarille. Keli oli kuuma ja vaikka välillä tuntui että sen pyörän olisi voinut heittää mereen niin oli kyllä ehdottomasti sen retken arvoista! Aivan mielettömät maisemat, kyllä mieli lepäsi.

Löydettiin maailman söpöin postilaatikkorivistö. Minäkin haluan tuollaisen postilaatikon sitten joskus!

Tälläisissä maisemissa mieli lepää..

Illalla kierreltiinkin sitten ympäri Maarianhaminan keskustaa, joka oli todella hiljainen, mutta eipä se meitä haitannut.
Seuraavana aamuna päätettiin ottaa kaikki ilo irti kauniista kelistä ja lähdettiin rannalle. Matkalla törmättiin pieneen "eläintarhaan" jossa oli riikinkukkoja, pupuja, kanoja sun muuta. Meikäläinenhän oli ihan innoissaan ja heti ensimmäisenä sörkkimässä voikukanlehtiä kaltereiden välistä niille pupuille. Ne oli vaan niin suloisia!

Oli ihana hengata rannalla ja lukea vaan kirjaa!

Tiistai iltapäivällä otettiinkin sitten laiva kohti Tukholmaa jonne saavuimme illansuussa. Oli muuten kuuma! Ja Ruotsin saaristo oli ehkä vielä nätimpi kuin Suomen saaristo, ihan mielettömiä villoja ja jahteja!

Oltiin varattu hostelli laivasta joka oli Södermalmin puolella ja näkymä Gamla Staniin päin. Oli muuten aivan ihana jokilaiva ja ehdottomasti erikoisin ja samalla hauskin hostelli jossa olen ollut! Eli jos joku kaipaa hauskaa majapaikkaa Tukholmasta, suosittelen ehdottomasti Red Boat Mälären nimistä hotellia/hostellia!

Tälläiseltä näytti todella meidän majapaikka!

Ja näkymä ikkunasta oli tämmöinen. Ei hassumpi, vaiko?

Illalla lähdettiin metsästämään ruokapaikkaa ja terassilla istuessamme bongailtiin myös kuinka monta punaista housuparia nähtiin miesten yllä :P
Päätettiin lähteä ruokailun jälkeen kiertelemään Gamla Staniin, jossa oli ihana kävellä iltavalaistuksessa.

Keskiviikkona pistettiinkin sitten töppöset töihin ja käveltiin Södermalmilta keskustaan, siellä ympäriinsä, Djurgårdeniin jossa käytiin Skansenilla ja sitten vielä takaisin hostellille takaisin. Tuntui kyllä että oltiin kävelty, varsinkin kun asteita oli varmaan yli + 25.

Djurgårdenissa täytyi tehdä valinta kahden museon välillä : Vasa museo tai Skansen. Noh, kauniin päivän takia päätettiin mennä Skanseniin, kyseessä kun on ulkoilmamuseo. Ja olen tosi tyytyväinen että valittiin juuri Skansen, siellä oli ihana kävellä pitkin poikin, nähdä vanhoja rakennuksia ja söpöjä eläimiä. Oli ihan mahtava päivä, mutta antaa taas kuvien puhua puolestaan..

Olen viimeksi käynyt Tukholmassa lukio-aikoina ja täytyy sanoa etten oikeen muistanut millainen Tukholma onkaan. Noh, kaunishan se on! Ja kun kelikin vielä suosi, olen valmis laulamaan ylityslauluja Tukholman kauneudelle. Eli ehdottomasti täytyy taas tulevaisuudessa sinne päin suunnata!

Hups, tuli hieman pitkä teksti, toivottavasti lukeminen ei hengästyttänyt turhan paljon näillä kesähelteillä :)

P.S. Huomenna suuntana onkin sitten Skotlanti ja valmistujaisjuhlat!

1. Ihania kuvia! Matsin porukoillakin on tuollainen söpö postilaatikko :P Nähdään sit pian kun saavutte Suomeen!

2. Vitsit ne postilaatikot oli söpöjä! Kohta nähdään, tosi kivaa!