perjantai 23. tammikuuta 2009

Uusivuosi New Yorkissa

Heips,tässä on vihdoin ja viimein matkakertomus uudenvuoden reissusta Nykkiin, sori että kesti!

Eli siis toisen viikon lomastamme vietimme Anan kanssa Nykissä! Olen kerran aikaisemmin ollut Nykissä, tosin olin aika nuori tuolloin joten nyt oli loistava tilaisuus mennä uudestaan!
Lähdettiin la.27.12 illalla yöbussilla kohti Nykkiä, sen kun totesimme olevan halvin vaihtoehto. Bussin piti lähteä 9.30 illalla ja olla seuraavana aamuna klo.07.00 Nykissä. No,bussi pääsi kuitenkin lähtemään vasta melkein tunnin myöhässä.
Noin klo.12.00 aikaa yöllä olimme jenkkien rajalla ja oli aika kohdata "kuulustelut". Mä en sitten pidä matkustamisesta jenkkeihin vaan siistä syystä että ne kohtelee sua aina kun sä olisit terroristi. Ja minä ja Ana päästiin vähällä - kaksi blondia tyttöä, Suomen passit käsissä. Viereisessä kopissa oleva japanilaistyttö koki aika kovat kuulustelut. Ihan kävi sääliksi häntä.

28.12

Sunnuntai aamuna olimmekin sitten vasta yhdeksän jälkeen perillä. Hiukan väsytti. Äidin työkaverin vaimo oli kuitenkin meitä vastassa ja hän lupaili vähän näyttää meille Nykkiä.
Eka veimme laukut hostellille, joka oli aivan täydellisessä paikassa. Vähän Uptownissa, Broadwaylla ja todella hieno ja siisti hostelli! Ja halpa! Alkuun luulimme että olemme väärässä paikassa :D
Eka piti tietenkin saada aamuapalaa, joten menimme tyypilliseen jenkki dineriin syömään omelettia :) Hyvä tapa aloittaa aamu!
Sen jälkeen lähdimmekin kiertelemään Patin avulla ympäri kaupunkia! Ja miten paljon näimmekään : 5th Avenue, Public Library, Trump Tower, St.Thomas Church, Rockefeller center, Columbus Circle, Grand Central and Central Park.

Rockefeller Center

Public Library

Inside the Time Warner center

Illalla mentiin syömään vielä tuttujen kanssa ja sitten koittikin illan kohokohta: nimittäin Broadway musikaali! Käytiin katsomassa Chicago joka oli mielettömän hyvä! Aivan ihana!

29.12

Aamulla nähtiin pari tuttua kaveria ja käytiin taas dinerissä ahtaamassa navat täyteen epäterveellistä ruokaa, nam :)
Mentiin sittrn yhdessä vähän Broadwaylle shoppailemaan!
Iltapäivällä olikin sitten vuorossa vierailu mun ja Anan tulevaan työpaikkaan : YK:n pääkonttoriin!! Siellä vietettiinkin sitten tovi :)

General Assembly

30.12

Tänään aloitettii aamu aikaisin ja nähtiin taas meidän mahtava New York opas, eli Patricia. Lähdettiin sitten Financial Districtille, eli myös samaiseen paikkaan missä Ground Zero on (entinen WTC tornit). Nyt siellä on vaan rakennustyömaa, mutta paljon muistomerkkejä vielä jäljellä. Kaikki ympärillä olevat rakennukset vaurioituivat pahasti, mutta lähellä oleva kirkko pysyi aivan ehjänä, yksikään hautakivi ei kaatunut. Kirkossa oli vieläkin muistoja ja lahjoja, sekä kannustavia sanoja joita ihmiset olivat lähettäneet.

Kävimme myös sisällä molemmissa Finacial rakennuksissa ja samalla näimme Winter Gardenin.

Matkamme jatkui Seaport Satamaan, joka oli niin nätti - täällä olisi ihana hengata kesällä. Oli myös upeat näkymät:

Matka jatkui Chinatownin läpi, Little Italyyn, Sohoon ja Greenwhich Villageen jossa kävimme myös syömässä aivan ihanaa mudcakea yhdessä söpössä kahvilassa.

Illalla kävimme vielä Macy'sillä shoppailemassa! Ihanat alennukset!

31.12 Uudenvuoden aatto

Aamulla käytiin katsomassa Columbia University Harlemin puolella - viisaus oikeen tarttui päähän!

Anan vanhemmat saapuivat myös Nykkiin joten kiertelimmekin sitten ympäri kaupunkia heidän kanssaa loppupäivän. Oli todella kylmä!
Illalla menimme italialaiseen ravintolaan Greenwhich villageen syömään, oli todella makoisa ateria!

Shamppanjaa uudenvuoden aattona!

Illalla, vuoden vaihtuessa otimme Staten Islandin ferryn ja näimme ihanasti Manhattanin skylinen joelta ja upeat ilotulitukset kun kello löi kaksitoista! Oli todella makeen näköistä!!

1.1.2008 Uudenvuoden päivä

Kävelimme aamulla Anan kanssa Central Parkia pitkin ja oli pakko samalla tsekata John Lennonin Imagine-muistomerkki!

Päivällä harjoitimme hieman shoppailua ja iltapäivästä menimme Anan serkun luokse kylään, joka asuu Roosevelt Islandilla. Kyseessä on siis aivan pieni saari, jonne pääsee makeesti sellasta "köysirataa" pitkin. Semmosella gondolihissi-tyyppisellä jutulla. Kattoterassilta näimme Manhattanin iltavalaistuksessa. Rakastan kaupunkeja illalla/yöllä! Erityisesti Nykkiä! Illalla kävimme vielä hyvässä intialaisessa ravintolassa syömässä!

2.1.2008

Anan perheineen lähti tänään ajelemaan kohti Kanadaa, joten minä jäin sitten Nykkiin hengailemaan vielä pariksi päiväksi!

Minä lähdin sitten aamusta shoppailemaan (kuinka paljon ihminen voi kuluttaa aikaa shoppailuun? PALJON!!).
Iltapäivästä näin taas Patin ja mentiin Empire State Buildingin huipulle! Olen ollut siellä kerran ennenkin, mutta ainahan se on yhtä hienoa!

Kävimme myös Metropolitan Museum of Artissa, pikakierros niin sanotusti, mutta näin kaikki tärkeimmät! Ja olihan se hieno museo!
Ja kaikista parasta oli mielestäni nauttia Cosmpolitan Metin baarissa/cocktail loungessa. Tunsin olevani todella sivistynyt :)

Illalliselle menimme porukalla syömään aivan ihastuttavaan ravintolaan Harlemiin! Olipa ihana kun mulla oli niin kiva opas koko Nykin reissun ajan!

3.1.2008

Vika päivä Nykissä!
Taas aamupäivä shoppailemassa Times Squarella. Tiedetään,tiedetään, shoppailin paljon :) Tosin tällä kertaa muille kuin itselleni :)
Iltapäivällä tapasin tuttavan ja menimme lounaalle ja kävelylle ympäri Sohoa. Soho on ihanaa aluetta - rauhallisempaa, pieniä liikkeitä ja söpöjä kahviloita!
Sitten vielä viimeiset silmäykset Times Squarella, kirjakaupan kautta jotain matkalukemista ja sitten bussiasemalle.

Oli aivan mahtava matka!!