torstai 10. maaliskuuta 2016

Fiasko nimeltä "brittiläinen junaliikenne"

Vietin viimeiset kolme työpäivää erilaisissa tilaisuuksissa Lontoossa. Ajattelin olevani todella ovela ja kustannustehokas ja päätin sukkuloida Lontoon ja Lichfieldin välillä joka päivä. Löysin edulliset paluujunaliput joka päivälle joten se tuli edullisemmaksi kun hotellihuoneen otto Lontoosta. Noh, näin jälkikäteen voisi todeta että välillä kannattaisi olla vähemmän kustannustehokas (toisinsanoen pihi) ja vaan ottaa se hotellihuone. Varsinkin kun sitä ei tarvitse itse maksaa. Nimittäin junamatkat eivät tälläkään kertaa menneet ihan niin sujuvasti kun olisi toivonut. 

Olen ennenkin paasannut täällä blogissa siitä kuinka brittiläinen junaliikenne on aivan syvältä ja kuinka siihen ei voi luottaa. Niin sitten ollenkaan. Junaliikenne tällä saarella on myös hyvin ailahtelevainen sen suhteen koska junat voivat liikennöidä ja se riippuu täysin vallitsevasta säätilanteesta. Olen ollut tilanteissa jossa junat ovat olleet myöhässä koska on ollut liian kylmä, liian kuuma (uskokaa tai älkää), liian paljon lunta (toisinsanoen maksimissaan sentti), syksyiset olot (eli  puunlehtiä raiteilla) ja nyt uusimpana sen takia koska SATOI. 

Kyllä. Luitte oikein. Junani olivat myöhässä koska Englannissa satoi ja raiteilla oli tulvaongelmia. Haluaisin tähän väliin mainita, että tarkistin Met Officen (paikallinen säätoimisto) sivuilta ja Britanniassa sataa keskimäärin yli 100 päivää vuodessa. Luulisi siis että täällä olisi siihen totuttu ja siihen pystyttäisiin varautumaan. Se oli kuitenkin liikaa pyydetty.

Palataanpa ajassa taaksepäin. Saavuin tiistai-iltana aikataulun mukaisesti kotiin Lontoosta klo.22.21 illalla kotiin. Suoraan nukkumaan ja herätyskello päälle keskiviikko aamulle klo.05.00 koska ensimmäinen juna Lichfieldistä Lontooseen lähtee klo.06.07 ja siihen oli ehdittävä. Heräsin keskiviikko aamuna aivan järkyttävään kaatosateeseen. Vettä tuli siis kuin saavista kaatamalla. Juna saapui asemalle ajallaan ja sen jälkeen ne ongelmat sitten alkoivatkin. Nukahdin junassa ja heräsin siihen kun konduktööri kuulutti tulvaongelmista raiteilla rankkasateen vuoksi. Tässä vaiheessa huomasin että kello oli jo niin paljon että meidän pitäisi olla saapumassa jo melkein Lontooseen mutta sen sijaan olimmekin vasta puolessavälissä matkaa. Ongelmat vaan jatkuivat, ja pääsimme vihdoin ylittämään ns. ”tulvakohdan” joka tämän hidastuksen aiheutti. Tässä vaiheessa ”tulva” tarkoitti sitä että vettä oli kyllä raiteiden ympärillä mutta ei vielä itse raiteilla. Tälläisen tavallisen pulliaisen silmissä tilanne ei siis näyttänyt turhan vakavalta. Tämän jälkeen juna-ihmiset päättikin että juna ei jatka enää kulkuaan vaan dumppaa meidät kaikki ulos Northamptonissa (ei edelleenkään mitään hajua missä se on). Kaikki ihmiset ulos junasta ja viimeiset sanat menivät tyyliin ”vaihtakaa junaa, ja löytäkää oma tienne Lontooseen”. Tässä vaiheessa kihisin raivosta sillä pelkäsin todella että missaan kokonaan tärkeän workshopin Lontoossa, jonne olin matkalla. Noh, summa summarum, saavuimme Lontooseen 1,5 tuntia aikataulusta myöhässä ja taksin avulla ehdin kun ehdinkin ajoissa päivän tapahtumaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis?

No eipä suinkaan. Stoori jatkui nimittäin illalla. Olin ostanut itselleni lipun illan viimeiseen junaan Lichfieldiin joka lähti kymmeneltä illalla. Istuin junassa Lontoon asemalla vielä klo.22.20 ja juna ei ollut liikkunut minnekään. Mikä ei sinänsä ollut ihme koska puolet vuoroista oli peruuttu ja toiset puolet olivat todella myöhässä lähtöaikataulusta. En ollut alkuun edes varma pääsenkö ikinä kotiin asti. Koska oli kuitenkin kyseessä illan viimeinen juna Lichfieldiin, eivät he voi sitä edes lain puitteissa peruuttaa vaan vuoro täytyy operoida. Tässä vaiheessa mietin jo hotellihuoneen ottoa Lontoosta mutta sitten juna lähti liikkeelle onneksi. Alkumatka meni hyvin ja liikuttiin aika reippaasti. Kunnes se stoppi tuli. Siinä vaiheessa kun meidän olisi aikataulun mukaan pitänyt saapua Lichfieldiin olimme alle puolessavälissä matkaa. Kotiasemalla saavuin viimein klo.01.00 yöllä (kun perillä piti olla klo.23.30). Taas 1,5 tuntia myöhässä. Seuraavana aamuna piti herätä taas kuudelta (alkuperäisen aikataulun mukaan viideltä mutta muutin lipun myöhäisemmäksi) jotta ehdin junaan Lontooseen. Onneksi tänä aamuna kuitenkin junat olivat aikataulussa ja he olivat jotenkin saaneet tulva-ongelman korjattua. 

Vaikka itse tulva-ongelma paheni keskiviikon mittaan ja ymmärrän täysin miksi se oli ongelma (koska veden pinta todella nousi aika paljon ongelma-alueilla) niin en ymmärrä miten tälläinen ongelma pääsee tapahtumaan edes alunperin? Ottaen huomioon että Briteissä sataa todella usein ja tulvat eivät ole mitenkään tavattomia ongelmia niin miksi tätä ei oteta huomioon juna-liikenteessä ja yritetä korjata ongelmaa? Se ei voi olla niin vaikeita yrittää korjata infrakstruktuuria siten että vettä ei pääse niin paljon raiteille? En vaan voi ymmärtää. 

Mitä opimme tästä? Älä luota brittiläiseen juna-liikenteeseen ikinä koska sillä on todella "kapea ideaalisää" tilanne missä se pystyy operoimaan. Varaa siis aina riittävästi aikaa kun junaliikenteestä on kyse. 

Ja herranjestas, ota ensi kerralla vaan suosiolla se hotelli Lontoosta. 

P.S. Ärsytystä entisestään tiistai-iltana herätti keskustelu erään kanssamatkustajan kanssa. Ei ole mitenkään ihmeellistä että kanssamatkustajat rupevat juttelemaan kanssasi ja keskustelussa tuli esille että olen kiinnostunut naisten oikeuksista ja työssänikin jonkun verran niitä joskus käsittelen. Tiistainahan muuten vietettiin  myös kansainvälistä naistenpäivää. Tämän kuultuaan tämä kyseinen kanssamatkustaja (Brittimies) totesi että onpa ihmeellistä että sinun täytyy miettiä tasa-arvo asioita miesten ja naisten välillä. Kyseisen miehen mielestä elämme täysin tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ja meillä ei ole mitään ongelmia. Totesin hänelle että olen kyllä eri mieltä asiasta ja esitin hänelle muutamia faktoja siitä minkä takia mm. Britanniassa ei myöskään ole tasa-arvoinen yhteiskunta. Hän ei kuitenkaan ollut vakuuttunut ja lopetti keskustelun toteamalla ”well, I guess someone has to do that job” (viitaten kiinnostukseeni naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta). Että sellainen kiva keskustelu tiistai-illan ratoksi ja ironisesti naistenpäivän kunniaksi. Kaiken kruunasi se että olin juuri tullut tilaisuudesta jossa alleviivatiin kaikki näitä ongelmia naisten ja miesten välisen tasa-arvo keskustelun ympärillä. 

Jos tekstistä paistaa katkeruus ja happamuus läpi niin syytäkin on. Olen nimittäin vieläkin todella ärsyyntynyt tästä. Jos tämä olisi yksittäinen poikkeustapaus suhtautuisin paljon ymmärtäväisemmin mutta valitettavasti olen ollut niin monta kertaa ennenkin tilanteessa jossa junat ovat myöhästelleet säännöllisesti (varsinkin silloin kun kuljin vielä junalla töihin). Saan luonnollisesti rahani takaisin koska junat olivat niin myöhässä, mutta aina se raha ei todellakaan korvaa menetettyä aikaa ja mielipahaa. 

Istun tälläkin hetkellä juna-asemalla odottamassa junaani takaisin kotiin. Pitäkää peukut pystyssä että se on ajallaan. Ja pahoittelut kuvattomasta postauksesta, netti on liian hidas kuvien lataamiseen!

6 kommenttia:

  1. Puoliväliin päästyäni mulle tuli mieleen vaan 'VR, VR, VR' :DD Meillä Lontoo-reissulla oli junat onneksi ajoissa, mutta ongelmia oli metrojen kanssa. Ei herranjumala niihin ruuhka-aikaan millään edes mahtunut ja meinattiin yhdeltä jo ennakkoon maksetulta kierrokselta myöhästyä sen takia ettei tajuttu lähteä aiemmin ja varauduttu siihen, että metrot saattaa olla täynnä. Meinasi tulla pieni paniikki :D

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah :D Joo, VR taitaa olla yhtä lahjakas näissä junien myöhästelyssä kun sen brittiläiset serkut!

      Metro ruuhka-aikaan on kyllä paha, mä yritän välttää sitä aina siihen aikaan koska siellä on kyllä todella kova tungos ja helposti tulee ahdistus! Ja usein niihin vaunuihin ei edes mahdu kun vasta kolmannen metron saapuessa asemalle!

      Poista
  2. I feel you. Siis mä vihaan italialaisia junia yli kaiken. En oo tosin oikee ihminen valittamaan, koska valitsen aina halpisjunat (eli ns. "lähijunat"), enkä niitä nopeita. Niitä nopeita en ota, koska ne on törkeen kalliita tällaiselle köyhälle opiskelijalle (joka on liian vanha saadakseen opiskelijalippua.....). Ja koska sitten aina ylitän myös rajan Sveitsiin, on liput vielä kalliimat, jos ostat ne "yhdessä". Sen takia joudun aina kikkailemaan ja ostamaan yhen lipun yheltä sivulta ja toisen toiselta. Ongelma on tosiaan vaan se, että AINA joudun jännäilemään ehdinkö vai enkö ehdi. Iha periaatteesta, en oo kuitenkin valmis varaamaan 1,5 h vaihtoaikaa, kun 30 min PITÄISI riittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, siis sama juttu täällä, otan yleensä ns. snail trains Lontooseen jotka pysähtyy joka asemalla mutta ne on vaan niin paljon halvempia!

      Toi kuulostaa kyllä kanssa pahalta, 30 min pitäisi kyllä riittää mutta eihän noista ikinä tiedä! Sit olisi ärsyttävää istua asemalla 1,5 h kun se lyhyempikin aika olisi riittänyt!

      Poista
  3. Suomessahan on just samat ongelmat, talvella on kylmä ja lunta (koska suomessahan ei koskaan oo kylmä ja lunta talvella), keväällä alkaa routavauriot (koska seki on ihan yhtä yllättävää ku talven kylmyys?), kesällä sataa vettä ja ukkostaa ja syksyllä on taas kovia syysmyrskyjä. Kyllä paras oli kun matkustin junalla ja veturi hajos 200metrin päähän asemasta, matkustajia ei päästetty ulos vaan jouduttiin odottaan tunti uutta veturia joka veti junan sit siihen asemalle jonka jälkeen päästiin ulos. Sen jälkeen olin hieman hiilenä kun parin sadan metrin päässä asemasta jouduttiin oottaan tunti :D

    Mun mielestä junat on toiminu aina briteissä hyvin, metrot nyt taas miten sattuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi elämä, mulla olisi ihan palanut kanssa käämit tuollaisessa tilanteessa! En muista koska olisin viimeksi junalla Suomessa kulkenut mutta muistan kyllä että uutisista saa aina säännöllisin väliajoin lukea VR:n töppäilyistä! Ihan älytöntä kyllä että voi olla niin sään armoilla vaikka hyvin tiedetään että sitä lunta Suomessa tulee!

      Poista

Kiva kun kommentoit!