perjantai 22. elokuuta 2014

Kohde: Ahvenanmaa
Aikaväli: 8.-10.8.2014
Majapaikka: Pensionat Solhem

Kesäloman aikana ehdimme myös piipahtamaan Ahvenanmaalla. Matkan päätarkoituksena oli viettää ystävän superkauniita häitä mutta ehdimme viettämään myös yhden päivän Ahvenanmaata kierrellen. Saavuimme Maarianhaminaan perjantai-iltapäivällä ja lähdimme taas takaisin Turkua kohti sunnuntain päivälautalla. Jouduin kyllä toteamaan ettei tuo risteilymatkustaminen ihan oma juttu ole, olisi pitänyt vaan suosiolla lentää. Laivalla ei ole mitään tekemistä ja porukka vaan alkaa kiskomaan kaljaa kaksin käsin kahdeksalta aamulla. Sunnuntaina oli hermo vielä enemmän kireemmällä kun piti laivalla palata takaisin (ja melkein jouduttiin auton kanssa Tukholmaan kun opasteet eivät olleet ihan parhaimpia autoilijoille).

Se hyvä puoli laivassa oli kuitenkin, että se mahdollisti auton mukaan ottamisen. Ollaan oltu kerran aikaisemmin Ahvenanmaalla poikaystävän kanssa mutta silloin ei ollu mukana muuta kulkupeliä kuin pyörä (tai siis vuokrattiin pyörät). Tällä kertaa auton kanssa päästiin kiertelemään saarta hieman enemmän mikä oli kiva juttu. Ahvenanmaa on kyllä niin kaunis, sinne olisi kiva palata niin että olisi hieman enemmän aikaa.

Me yövytiin todella suloisessa Pensionat Solhemissa joka oli 5 min ajomatkan päästä Marienhaminan keskustasta. Huoneet oli todella simppelit ja vessat sijaitsi huoneiden ulkopuolella käytävässä mutta meidän mielestä 75 euron hinta per yö aamiaisineen (kahdelta hengeltä) oli oikein sopiva hinta tästä majoituksesta. Kaikista kivoin osa mielestäni tässä majoituksessa oli kuitenkin upea ja valtava piha joka päättyi merenrantaan. Loistava aitiopaikka auringonlaskun ihastelemiseen. Voisin siis lämpimästi suositella tätä B&B tyylistä majapaikkaa! Kaikki allaolevat kuvat on otettu majapaikan pihasta.

Perjantaina kun oltiin heitetty kamat hotlalle, otettiin kaara alle ja suunnattiin kohti Kastelholmin linnaa joka sijaitsi vaan lyhyen ajomatkan päässä (kaikki Ahvenanmaalla sijaitsee lyhyen ajomatkan päässä mun mielestä). Aurinkoisena päivänä linnan ympäristössä oli kiva kävellä ja sen jälkeen mennä aikaiselle illalliselle vieraisessa sijaitsevaan Smakbyn-ravintolaan. Poikaystävä oli super innoissaan koska näki kyy-kärmeen joka puolestaan teki minut niin vainoharhaiseksi että kävelin melkein koko ajan vain maahan tuijottaen. Inhoan käärmeitä.

Syötiin todella aikainen illallinen Michael Björklundin Smakbyn-ravintolassa joka on avattu Kastelhomin linnan viereen juuri ennen joulua. Björklund on varmasti parhaiten tunnettu Strömsö-ohjelmasta ja minä olin ainakin niin utelias paikan suhteen että pakkohan sinne oli päästä. Bongasin itseasiassa maininnan tästä paikasta ensimmäistä kertaa kaimani Lauran Ahvenanmaa-postauksista, ja siitähän se ajatus sitten lähti. Konsepti on sinänsä kiva, että samoissa tiloissa toimii ravintola, pieni puoti ja tislaamo jossa järjestetään maistelu tilaisuuksia. Minusta tälläiset kunnianhimoiset ja vähän "epätavalliset" ideat on mahtavia ja ihan huippua että niitä on uskallusta toteuttaa.

Me oltiin paikalla viiden aikaan jolloin käytössä oli ilmeisesti (?) vielä lounas menu koska pääruoka vaihtoehtoja oli 4 kappaletta. Mutta sovittiin että jaetaan sapuskat meidän kesken ja ihan hyviähän ne oli! Kaikki pääruaat maksoivat 16 euroa, mutta lämmin savulohi ja Smakbyn burgeri toimivat hyvin ja olivat maukkaita. Tosin burgeri oli meidän molempien lemppari. Jotenkin olisin kaivannut hippasen henkilökohtaisempaa ja lämpimäpää palvelua - mun mielestä yleensä tälläiset "spesiaali" paikat voi sillä palvelun tasolla hyvin erottua niistä tavallisista massaravintoloista.

Aikaisen illallisen jälkeen hurautettiinkin taas kaaralla uusiin maisemiin, nimittäin Bomarsundiin jossa on vanhat raunioit jotka tuhoutuivat Krimean sodan aikaan. Sielläkin oli maisemat niin kauniit ja mentiinkin hetkeksi pötköttelemään rantakallioille sulattelemaan hyvää ateriaa.

Kaikenkaikkiaan meillä oli super kiva viikonloppu Ahvenanmaalla ja viihdyttiin taas jälleen kerran niin hyvin siellä. Poikaystävä (ja niinkuin myös minäkin) palaisi mielellään takaisin sinne pidemmäksi aikaa, näin kesäisin siellä on tosi kiva meininki.

1. Suomi on kyllä niin älyttömän kaunis, etenkin kesäisin. En ole ikinä käynyt Ahvenanmaalla, mutta näiden kuvien katsomisen jälkeen se todellakin houkuttaisi. :)

1. Joo, huokailin kyllä monta kertaa Suomen loman aikana kun kaikkialla oli niin kaunista. Ja suosittelisin kyllä lämpimästi Ahvenanmaata, se on upea paikka!

2. Katselin jo instassa noita sun Ahvenanmaa-kuvia (erityisesti niitä komeita purjevenehääkuvia), että teillä on ollut hieno reissu! Minäkään en ole koskaan käynyt Ahvenanmaalla risteilyalusten yöpysähdystä lukuunottamatta, mutta joskus pitäisi vielä purkkarilla lähteä tuonne päin.

1. Ehdottomasti suosittelen Ahvenanmaalla vierailua kyllä näin kesäisin, siellä on vaan niin kaunista! Häät oli kyllä ihan mielettömän upeat, tuossa vikassa kuvassa näkyy itseasiassa se purjelaiva jossa ne järjestettiin :)

3. Ihania kuvia, olis kyllä ollut kiva jäädä vähän pidemmäksikin aikaa, mutta ens kerralla sitten :) Toi on toisaalta hankala juttu kun olis hyvä olla autolla matkassa, mutta laivamatkustus käy hermoille.. haha.

1. Ens kerralla sit ;) mut joo, toi on kyllä hankala koska hetki saattaa kestää ennen kun mua saa uudestaan laivaan tolle välille :)