tiistai 18. lokakuuta 2016

Matkailu avartaa ja miten se menikään?



En voi uskoa että olen oikeasti sanomassa tämän seuraavan lauseen. En ikinä uskonut että sanoisin sitä, varsinkin kun saan viettää 2 kk minun lempikaupungissani New Yorkissa. Mutta. Sanon nyt kumminkin.

Minulla on ikävä Britanniaa.

Ja en nyt tarkoita tällä että minulla on ikävä miestäni ja omaa kotia (koska tietysti on) mutta minulla on ihan oikeasti ikävä Britanniaa ja brittiläisten tapoja. 

On aina mielenkiintoista edes hetkellisesti "muuttaa" uuteen maahan/paikkaan. Siinä oppii aina uusia asioita itsestänsä. Kuten että olen "brittiläistynyt" paljon enemmän kuin luulin. Ja kaipaan todella paljon brittiläisiä asioita täällä ollessa. Tai ehkä lähinnä brittiläisiä tapoja ja sellaista yleistä kulttuuria. Ja varmaan se suurimmalta osalta johtuu siitä että tiedän ne tavat ja olen tottunut siihen (edit: nämä kommentit koskee nimenomaan Nykkiä, vaikka kuulostaakin siltä että yleistän tämän valituksen koko Jenkkejä kohden!)

Kuten esimerkiksi asiakaspalvelun tasoa. Voin valehtelematta sanoa että minun on tehnyt mieli kirota, potkia ja paukuttaa päätä seinään jo useaan kertaan tämän nykkiläisen "asiakaspalvelun" suhteen. Tai lähinnä sen puutteen vuoksi. Se kun on minun silmiini ihan luokattoman huonoa. En ole vielä kertaakaan saanut hyvää asiakaspalvelua, tuskin edes normaalia ja auta armias jos on ollut joku vaikeampi asia kyseessä niin sitten se asiakaspalvelun taso vasta on ollut huonoa. Tuntuu että heitä ei edes kiinnosta auttaa. En sano todellakaan että Briteissä saisi aina hyvää asiakaspalvelua ja monta kertaa olen sielläkin asuessa kironnut sen tasoa. Mutta ero on se, että Briteissä ainakin yritetään kuulostaa siltä että he ovat pahoillaan tai edes kiinnostuneita sinun ongelmistasi. Täällä (viimeksi tänä aamuna) tyyppi kohautti olkapäitään ja sanoi että hän ei tiedä. SIIS MITEN NIIN ET TIEDÄ? Ja jos et tiedä niin voisitko selvittää? Ai et vai? Okei, no mikäs siinä, älä edes yritä. Koska eihän asiakkaiden auttaminen kuulu sinun hommiisi asiakaspalvelijana.

Ihmisten töykeys. Siis voi luoja. Hyvä ettei ovia paiskata päin näköä. Tänä aamuna sain melkein kahvit rinnuksille kun lähdin Starresta ulos toisen nuoren naisen vanavedessä ja tietysti tyhmänä oletin että hän edes hiukan pitää ovea auki myös minulle. Ja pyh pah. Eihän hänellä ollut aikaa tähän ja vaan ovi lämähti suoraan kiinni minua kohti. Kiitti vaan. Ja ihan vaan ylipäätänsä suurin osa on kamalan töykeitä. Varmasti tämä selittyy sillä tietysti että tämä on New York ja suurkaupunki mutta hei haloo, kyllä Lontoossa osataan pitää ovia auki vaikka paikalliset olisi kuinka kyllästyneitä turisteihin.

Jonotus. Täällähän ei jonoteta minnekään tai kenenkään toimesta. Briteissä jonotetaan kaikkialle ja auta armias jos olet niin töykeä että yrität skipata jonon niin saat niin pahoja katseita ja mulkaisuja osaksesi. Täällä sen sijaan ihmiset ignooraa jonot ihan suvereenisti ja vaan pomppii miten haluaa. Mikä saa myös minut raivon partaalle.

Joten voin kyllä todeta että varmasti sanonta "matkailu avartaa" on todentotta. Tällä kertaa se on nimittäin opettanut minulle että taidankin olla brittiläistynyt enemmän kuin koskaan luulin. Oppia ikä kaikki.

Mutta jeps. Olen puhunut. Ja ei tätäkään kirjoitusta tarvitse ottaa turhan tosissaan, mutta kuten voi huomata, tänään on ollut hieman ärsyttävä päivä ja tuntuu että juuri nämä jutut on nyt ärsyttänyt siitä saakka kun saavuin tänne...Palataan ehkä taas hieman iloisemmissa merkeissä huomenna!

14 kommenttia:

  1. Mä hämmästelin kesällä kanssa New Yorkin asiakaspalvelun ala-arvoista tasoa. Jenkeissä kun yleensä saa tosi hyvää palvelua, mutta NY muodostaa siihen kyllä poikkeuksen. Oikein yllätyin, miten töykeitä ihmisiä siellä olikaan. En muista, että aiemmilla reissuilla olisin kiinnittänyt samaan huomiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla menee ihan jotenkin hermo siihen. Ja lisäsinkin nyt tuohon tekstiin että puhun tässä yhteydessä vaan Nykistä koska yleensä olen saanut ihan normaalia tai ystävällistä asiakaspalvelua muualla Jenkeissä. Mä olin viimeksi Nykissä vuonna 2013 muistaakseni ja en silloin kyllä kiinnittänyt hirveästi huomiota asiakaspalvelun puutteeseen, mutta taidettiin muistaakseni olla täällä silloin vain pari päivää.

      Poista
  2. Mä taidan olla Elinan kanssa samoilla linjoilla että NYC lienee poikkeus, juuri tuossa lokakuun alun Seattlen reissulla mietin miten kaikki on niin amerikkalaisen ylitsevuotavan ystävällisiä tervehtiessään ohikulkijoita aamuisella lenkkipolulla/salilla, pahoitellessaan vuolaasti jos unohtivat pitää ovea sinulle auki, kysyessään minkä kerroksen voivat hississä painaa sinulle kun taiteilet läppäri toisessa kädessä ja kahvi toisessa jne. jne. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, lisänkin nyt tekstiin pienen editin että tarkoitin näillä kommenteilla nimenomaan Nykkiä koska yleensä kyllä sanoisin että Jenkeissä saa ihan hyvää/ystävällistä asiakaspalvelua. Mutta Nykkiläiset tuntuu olevan omaa kansakuntaansa :D

      Poista
  3. Tässä yksi syy miksi mun sydän ei ikinä ole erityisemmin sykkinyt Nykiille... palvelu on Jenkeissä muuten aina niin ihanaa ja ihmisetkin yleisesti ihanan avoimia. Nykistä ei tosin ole kuin ikäviä palvelukokemuksia, vaikka kaupunki muuten mielenkiintoinen onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ymmärrän kyllä hyvin että jos tälle kaupungille ei lämpeä juuri tuosta syystä. Mä olen ollut aikaisemmin täällä vaan niin lyhyitä aikoja niin ei ole ehkä samalla tavalla tullut asiaan kiinnitettyä huomiota! Koska kuten sanoinkin tuohon ylläolevaan kommenttiin, perusajatuksena olen aina ollut sitä mieltä että muuaalla Jenkeissä saa kyllä ihan hyvää asiakaspalvelua :)

      Poista
  4. Houstonin ja "southern hospitalityn" jälkeen tämä San Diegokin tuntuu kovin töykeältä ajoittain. Nimenomaan ovia ei pidetä toisille auki tai tehdä tilaa käytävillä, hymyillä satunnaiselle vastaantulijalle ja sanota "excuse me". Kaupoissa palvelu on välillä suorastaan tylyä. (Totta kai poikkeuksia löytyy!) Voin kuvitella että Nycissä asiat on vielä huonommin. Ollaan selvästi totuttu liian hyvään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla kokemuksia sieltäkin päin! Just ottaa pannuun tuo et ovia ei voida edes hetkeä pitää auki, se on kuitenkin pieni ele joka ei paljoa vaadi.
      Ja me ollaan selvästi totuttu ihan liian hyvään :D Mutta hyvä niin, ehkä toisaalta nyt kun palaan takaisin Britteihin tän jälkeen niin kaikki tuntuu ylikohteliailta :D

      Poista
  5. Hassua, mä en ole myöskään yhdelläkään reissulla huomannut kiinnittää asiaan mitään huomiota. Ehkä sitä on vaan ollut niin hirmuisessa hurmiossa koko kaupungista ja lomasta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai ehka oot Annika niin tottunut Argentiinan/Buenos Airesin asiakaspalveluun ja meininkiin, ettet edes huomaa eroa :) New Girl -sarjassa oli juuri jakso, jossa Jess menee Losista Nykkiin. Tuli mieleen tuosta jonotuksesta ja ovien pitamatta jattamisesta. Matkailu tosiaan avartaa, molempiin suuntiin!

      Poista
    2. Haha, sekin kyllä riippuu varmaan siitä mihin on just tottunut :) Jos on tottunut aika välinpitämättömään asiakaspalveluun niin tää systeemi toimii varmaan hyvin :D Mut joo, en minäkään kyllä tähän asiaan ollut ennen kiinnittänyt huomiota niillä lyhyillä lomamatkoilla!

      Poista
  6. Huono asiakaspalvelun taso ja välinpitämättömyys murisuttaa. Oikein kuvaava postaus juuri siitä, miten matkailu avartaa silmät. On varmaan ollut hauskaa huomata, miten brittiläisyys on tarttunut. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no kyllä, siis juuri tuosta brittiläisyydestä...nimittäin siellä asuessa koen sitten itseni taas hyvinkin suomalaiseksi :D Mutta joo, matkailu kyllä avartaa ja kaikenlaista sitä oppii aina itsestään ja muista reissuilla!

      Poista

Kiva kun kommentoit!