tiistai 30. lokakuuta 2012

Nurinaa

  • Miksi talviaikaa kutsutaan NORMAALI ajaksi? Mun mielestä se kertoo jotain suomalaisesta talvikäsityksestä ja se on todella masentavaa...
  • Miksi olen törmännyt oikeisiin imbesilleihin liikenteessä parin viimeisen päivän aikana? Onko suomalainen kohtelias liikennekulttuuri katoava luonnonvara vai olenko kohdannut vain poikkeusyksilöitä?
pinterest.com
  • Miksi helkkarissa suurin osa asiakaspalvelijoista tässä pienessä maassa näyttää siltä että joku yrittää tökkiä neulalla niiden kynsien alle? Onko hymy liikaa vaadittu?
  • Miten ravintolaruoka voi olla niin kallista? Aivan käsittämätöntä. Puhumattakaan leffalipuista. Tai itseasiassa mistä tahansa.
  • Avokadotkin on kovia kuin kivet, jos taas haluaa ostaa valmiiksi pehmeitä avokadoja, täytyy niistä pulittaa omaisuus.
  • Pimeys on masentavaa. Ja ainainen sade. Ja minä kun luulin että Skotlannissa satoi koko ajan.
  • Välillä tuntuu ettei muita ihmisiä oteta ollenkaan huomioon - hyvä ettei kävellä päin ja ovetkin läväytetään koko ajan pläsiä päin.
  • Miksi joulua aletaan markkinoida niiin aikaisin (tajuan kyllä että se on yleismaailmallinen ilmiö ja tämä nurina ei kohdistu pelkästään Suomeen)? Syyskuussa ei kuulkaa joulupukit ja tontut jaksa vielä kiinnostaa.
Kuva
Disclaimer: Laitetaan nyt kuitenkin näin loppukaneettina (ennen kuin kukaan vaatii päätäni vadille koska olen isänmaaton sika), että en inho kotimaatani tai kanssakansalaisia, välillä vaan pienet asiat tuppaa ärsyttää. Näin käy jokaisessa maassa. Tykkään edelleen Suomesta. Useimmiten :) Välillä vaan tekee mieli valittaa!

P.S. Onneksi Fazerin piparkakkusuklaa maistuu edelleen niin hyvältä!!

11 kommenttia:

  1. OOOOH se piparisuklaa on NIIN hyvää! <3 Tsemppiä sinne Suomeen, sitten ku siel on kunnolla lunta, ja silleen sopivasti pakkasta, niin sit se on niin kiva :) Heh..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on niin hyvää!! Ah, puhdasta rakkautta :) Joo, kaks viikkoa ennen joulua ja kaks viikkoa joulun jälkeen on kivaa talviaikaa ;)

      Poista
  2. Mitäh? Kuka puhuu normaaliajasta? En ole ikinä sellaista kuullutkaan! :)
    Olis kiva maistaa sitä piparisuklaata.. hihi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kuule, se oli just sunnuntaina teksti-tv:ssä että "nyt vaihdetaan kellot normaaliaikaan", melkeen meni aamujugurtit väärään kurkkuun :) Mä kävin eilen kuuntelee sitä Viinasta siitä YK:n turvaneuvosto jutusta, pitäis laittaa sulle pari pointtia mitä se nosti esiin vaik aika samoja juttuja on tullut lehdistös esille!

      Poista
    2. Aah, joo laita ihmeessä! :)

      Poista
  3. Voi ei, mulla on yleensä aina tollaset fiilikset kun palaan Suomeen kuukausien poissaolon jälkeen. On se kyllä käsittämätön paikka välillä, mutta niin on Britanniakin :D Oon myös huomannut, että en meinaa raaskia tehdä Suomessa mitään kun tiedän, että sen kaiken voi tehdä täällä halvemmalla.
    Tsemppiä!Kyllä se fiilis siitä nousee viimeistään kun tulee kunnolla lunta..ja joulu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näinhän se menee että jokaisessa maassa on yleensä jotain ärsyttävää :) Mua aina naurattaa koska mun mielestä suomalaiset on oikeutettuja valittaa omasta maastaan mutta jos joku muun maalainen kommentoi Suomea negatiivisesti menen heti puolustuskannalle omasta kotimaasta :D Joulu on kyllä ihanaa aikaa Suomessa, sitä odotellessa!

      Poista
  4. Hahaa, voinko tulostaa ton disclaimerin talteen ja vilautella sitä aina jos netissä tai irl sanon jotain negatiivista rakkaaseen kotimaahamme liittyen? :D Mulle tulee itselle aina tosi syyllinen olo kun kritisoin Suomea tai suomalaisia jostain, koska ajattelen, että puhuuko nyt mussa se "ulkomaalaispuoli". Sama juttu toisin päin, jos oon vaikka Venäjällä ja mua rupeaa ärsyttämään joku asia siellä (esimerkiksi se, että joku tie on täynnä kuoppia tai se, etä kaupan kassa päättää hein sijasta tervehtiä asiakkaita nyrpeällä tuijotuksella), pelkään aina, että niistä vioista puhumalla ilmennän jollain tapaa "suomalaista" ylenkatsetta. Oikeasti taas mua ärsyttää ne asiat nimenomaan siksi, että nämä maat on mulle niin läheisiä, ja haluan siksi, että ne on mahdollisimman kivoja ja ihania paikkoja (if that makes any sense). Huomasin saman Italiassa ja myös täällä Lontoossa, eli kun olin niissä vain turistina, en huomannut kummassakaan juuri mitään vikoja, mutta pari kuukautta paikoissa asuttuani olen bongannut niistä myös ärsyttäviä juttuja - ja samalla niistä on tullut mulle paljon tärkeämpiä ja läheisempiä kuin keskivertoturistille ikinä.

    Kaiken ylläsanotun jälkeen mun on pakko myöntää, että jaan useamman kuin yhden sun ärsytyksenkohteista (tähän se disclaimer!) Esim. oikeasti, sanojen anteeksi ja kiitos käyttä tai vaikkapa tervehtiminen ei voi olla niin hankalaa. Ei, mua ei tarvitse ruveta tönimään kassilla kylkeen jos haluaa jäädä seuraavalla pysäkillä: riittää, kun siitä sanoo jotain. Sit toi ovijuttu - se ei tosiaan ole mikään ihan hirveä vaiva pitää sitä ovea auki myös takanakulkijalle. Ja myös mun ("100%" suomalainen) poikaystävä valittaa samoista jutuista, oikeastaan paljon useammin kuin minä, hahahaha.

    Mutta on Suomessa oikeasti niiiiiiin paljon juttuja, jotka ovat ihan maailmanlaajuisestikin huippuluokkaa. Ja jos tuntuu, että ne pääsevät unohtumaan, niin vähänkään pidempiaikainen visiitti ulkomaille palauttaa ne kummasti mieleen, haha!(Huomaa mun kömpelö yritys ujuttaa disclaimer myös tähän loppuun klassisen kehu-anna palaute-kehu -mallin mukaisesti) :P.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ehkä pitäis todella vilautella toi disclaimer aina kun tulee sanottua jotain negatiivista :) Mua rupee kans ärsyttää itseni jos valitan Suomesta jotain :) Mä aina pelkään et kuulostan jotenkin snobilta ja yritän olla "muka parempi ja coolimpi" kun dissaan omaa kotimaatani, mutta se ei todellakaan ole the case. If this makes any sense :) Mä en nimittäin tykkää sellasesta asenteesta. Mutta välillä vaan ärsyttää. Ihan samalla tavalla kun jotkut asiat ärsyttää Briteissä vaikka se ei ole "kotimaa" mutta todella läheinen paikka kuitenkin!

      Hahah, olen kyllä niin samaa mieltä kaikista jutuista joita mainitsit kommentissasi, kyllähän täällä on paljon ihan mielettömiä juttuja ja mieletön maa. Me ollaan ylpeä pieni kansa ja se on hyvä niin :) Kyllä Suomesta voikin olla ylpeä!

      Poista
  5. Sitä kutsutaan normaaliajaksi koska se on kansainvälisesti "standard time" ja kesäaika "day light saving time" - eli ei tossa oo mitenkään kyseessä suomalaisten "asenne".:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks se kuulostaa englanniks paljon paremmalta? :D Ja jos kesäaika on kesäaika niin eks talviaika voi olla vaan talviaika. Tai standardi aika :D Haha, mä varmaan vaan järkytyin koska toi tais olla eka kerta kun olen kuullut talviaikaa kutsuttavan normaaliajaks, meidän perhees se on aina tainnut olla vaan talviaika :D

      Poista

Kiva kun kommentoit!